NL | FR | LU
Peoplesphere

Techno Ninja’s: Atlas Copco promoot STEM bij jonge kinderen via Internet of Things workshop.

De derde editie van Techno Ninja’s, een evenement georganiseerd door Atlas Copco, is wederom een groot succes. Techno Ninja’s is een initiatief van Pleiades, het internationale vrouwennetwerk van Atlas Copco, waarmee het kinderen van medewerkers tussen 7 en 14 jaar op een speelse en interactieve manier in contact wil brengen met STEM. Om meer genderdiversiteit op de werkvloer te krijgen, is het namelijk belangrijk dat jongens en meisjes al heel vroeg kennismaken met STEM.

Dit jaar stonden er naast het leren programmeren van Legorobots ook twee splinternieuwe activiteiten op het programma: een workshop rond het Internet of Things en de introductie van een gloednieuw wetenschapsspel dat mee door Atlas Copco ontwikkeld werd.

STEM stimuleren op veel jongere leeftijd

Atlas Copco organiseert vandaag, woensdag 21 november, al voor het derde jaar op rij Techno Ninja’s. Techno Ninja’s is een evenement dat georganiseerd wordt op initiatief van Pleiades, het internationale vrouwennetwerk van Atlas Copco dat in België in 2011 opgestart werd en vrouwelijke medewerkers ondersteunt in hun doorgroei naar managementfuncties. Het initiatief wil kinderen van Atlas Copco medewerkers tussen 7 en 14 jaar op een speelse en interactieve manier in contact brengen met STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

Suki Maesen, IS/IT Program Manager Cloud for Customer bij Atlas Copco en een van de initiatiefneemsters, legt uit hoe het idee voor Techno Ninja’s ontstaan is: “In een technische werkomgeving zoals bij Atlas Copco willen we ons inzetten voor een nog betere genderbalans. Vanuit Pleiades rees al snel de vraag hoe we dit kunnen aanpakken. Daarbij viel het ons op dat er nog altijd te weinig vrouwelijke profielen afstuderen in het hoger onderwijs. We beseffen dat – als we dat willen aanpakken – er structureel iets moet veranderen, want interesse voor STEM begint al van jongs af aan. We moeten meisjes al heel vroeg gaan stimuleren om voor STEM te durven kiezen. Vandaar dat we met Techno Ninja’s meisjes – en jongens – reeds op jongere leeftijd willen laten kennismaken met wetenschap en techniek.”

Karen Bens, Business Controller Sustainability & Lean Enterprise en ook initiatiefneemster van Techno Ninja’s, verklaart de bewuste keuze voor een jonge leeftijdscategorie: “Er bestaan al heel wat initiatieven die STEM introduceren in het middelbaar onderwijs, maar STEM-initiatieven in het lager onderwijs zijn eerder schaars. Nochtans raadt De Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie aan om techniek en wetenschap sterker aan bod te laten komen in het lager onderwijs én benadrukt het dat we hier niet mee mogen wachten tot het vijfde en zesde leerjaar. Daarom richten we ons met Techno Ninja’s al op kinderen vanaf 7 jaar.”

60 enthousiaste Techno Ninja’s

Wegens het succes van de voorgaande jaren verhoogde Atlas Copco het aantal beschikbare plaatsen tot 60, die razendsnel ingevuld werden. Dat maakt van deze editie van Techno Ninja’s nu al een ongezien succes. Tijdens het evenement kunnen kinderen van Atlas Copco medewerkers deelnemen aan drie verschillende workshops rond wetenschap en techniek: Lego We Do, Internet of Things en een digitaal wetenschapsspel. Net zoals de vorige jaren knutselen de kinderen bij Lego We Do een robot in elkaar en leren ze de bewegingen zelf programmeren. Nieuw dit jaar zijn de workshop rond het Internet of Things, waarin de jongens en meisjes op een speelse manier kennismaken met het Internet of Things, en de introductie van de nieuwe episode van een digitaal wetenschapsspel, waarbij de kinderen als eersten de episode die ontwikkeld werd door Atlas Copco kunnen uittesten.

Blikvanger van de dag: gloednieuwe zelfontwikkelde episode

De absolute blikvanger van de dag is zonder twijfel de gloednieuwe episode van een digitaal wetenschapsspel die Atlas Copco zelf ontwikkelde. De Techno Ninja’s mochten hier als een van de eersten kennis mee maken.

Karen Bens licht de belangrijke rol van gamification toe: ‘’Nog veel te vaak wordt de wetenschapsles geassocieerd met een leerkracht in een witte labojas. Met dit spel willen we duidelijk maken dat we ook op een interactieve en speelse manier wetenschap kunnen bijbrengen aan de kinderen. Door concrete situaties uit hun leefwereld als probleemstelling te gebruiken zien ze wetenschap niet langer als een ver-van-mijn-bedshow.”

De andere nieuwkomer in het programma is de workshop rond het Internet of Things, die net als de programmeersessie met Legorobots werd georganiseerd in samenwerking met Digitale Wolven. Met deze sessie wil Atlas Copco het concept van Internet of Things voor het eerst introduceren bij de Techno Ninja’s.

De meisjes en jongens implementeren bepaalde sensoren en krijgen de mogelijkheid om die sensoren te programmeren zodat ze precies die informatie geven die de kinderen nodig hebben. Zo kunnen ze een fietslamp van kleur laten veranderen of een autootje laten voortbewegen.

“Met deze workshop willen we onze Techno Ninja’s in contact brengen met onze eigen innovaties. De rol van het Internet of Things zal in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden binnen Atlas Copco. Veel van onze compressoren zijn geconnecteerd via het Internet of Things en we lanceerden onlangs onze eerste zelflerende compressor. Dit laat ons toe om in real time de prestaties van onze compressoren op te volgen en een betere service te leveren aan onze klanten”, zegt Wouter Ceulemans, President van de Airtec divisie van Atlas Copco.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.