NL | FR | LU
Peoplesphere

Vrouwelijke ondernemers lijden nog steeds onder ongelijkheid, volgens de Mastercard Index 2019.

Vrouwelijke ondernemers blijven de uitdaging aangaan en richten sneller dan ooit tevoren succesvolle bedrijven op. Mastercard heeft vandaag de derde editie van haar Mastercard Index of Women Entrepreneurs onthuld, waarin de landen worden gevierd waar vrouwelijke ondernemers de grootste kans hebben om succesvol te zijn, terwijl de aandacht wordt gevestigd op de aanzienlijke ongelijkheden die nog steeds bestaan.

Op basis van openbare gegevens van internationale organisaties, zoals de Internationale Arbeidsorganisatie, UNESCO en de Global Entrepreneurship Monitor, volgt de World Index de vooruitgang en prestaties van vrouwelijke ondernemers en bedrijfsleiders in 58 markten (die bijna 80% van de vrouwelijke beroepsbevolking in de wereld vertegenwoordigen). Dit gebeurt op drie niveaus: (i) Resultaten van de vooruitgang van vrouwen, (ii) Toegang tot kennis en financiële middelen, en (iii) Factoren die het ondernemerschap aanmoedigen. De resultaten bevestigen dat vrouwen in staat zijn om nieuwe doorbraken te realiseren in het bedrijfsleven en hun arbeidsparticipatie hoger is in open en dynamische markten, waar de steun voor kmo’s en het gemak waarmee zij zaken kunnen doen groot is.

Het winnende trio van markten die het succes van vrouwelijke ondernemers ondersteunen, bestaat uit de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Canada. Aan diversiteit ontbreekt het niet in de rest van de top 10, met landen uit het Midden-Oosten, Azië en Europa. Frankrijk zag de meest opmerkelijke stijging (12e plaats, een stijging van 22 plaatsen), terwijl Zweden van de 6e naar de 25e plaats daalde. Dit is de grootste daling in de ranglijst en is te verklaren door een afname van de steun voor kmo’s, culturele acceptatie en de participatiegraad van vrouwelijke ondernemers. België zakte met 4 plaatsen, waardoor het nu de 27e plaats op de ranglijst inneemt.

Girls4Tech & Star Path

Vertrekkende vanuit het feit dat slechts één op de 20 vrouwen koos voor een carrière in STEM, zocht Mastercard een manier om deze trend om te draaien door zijn initiatieven te verdubbelen. In de eerste plaats dankzij Girls4Tech, een programma dat jonge meisjes wil inspireren om leiders te worden in de tech-wereld van de toekomst. Het wereldwijde programma van Mastercard heeft al meer dan 400.000 meisjes tussen de 8 en 12 jaar over de hele wereld aangemoedigd. In België zijn er sinds 2016 al 5 workshops opgezet, waarbij meer dan 150 jonge meisjes werden gecertificeerd. Ten tweede staat het Start Path programma tech startups toe om snel te evolueren met ongeëvenaarde toegang tot technologie, expertise op het gebied van oplossingen en partners van Mastercard over de hele wereld.

“Bedrijven die geleid worden door vrouwen zijn krachtige katalysatoren voor economische groei en verbeteren het leven van iedereen. Met deze studie benadrukken we de ondervertegenwoordiging van vrouwen, omdat ongelijkheid en uitsluiting nog steeds een obstakel vormen voor hen. Bij Mastercard geloven we dat goede ideeën overal vandaan komen. Het is tijd dat overheden en organisaties zich verenigen om vrouwen te helpen hun bedrijf vooruit te helpen, door een einde te maken aan de vooroordelen verbonden aan gender en te zorgen voor een betere toegang tot onderwijs en financiële inclusie,” vertelt Ann Cairns, Executive Vice President, Mastercard.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.