NL | FR | LU
Peoplesphere

54% van de werknemers denkt dat AI hun werkervaring zal verbeteren, maar ziet geen implementatiestrategie.

Een nieuwe generatie machines wordt baanbrekend voor de werkvloer van de toekomst, 54% van de werknemers denkt dat werkgevers AI en andere technologie zullen benutten om de werkervaring te verbeteren. Bovendien is maar 28% bezorgd dat technologie zoals AI en robotica hun functie zal overnemen – wat verhalen ontkracht over de nefaste opmars van robots.

Deze positieve kijk op de impact van technologie komt ook naar voren in het Future of Work-rapport van Ricoh Europe, dat nagaat hoe technologie, samenwerking en duurzaamheid voorop moeten staan voor bedrijven die een succesvolle toekomst willen verzekeren. Het rapport is gebaseerd op onderzoek bij 3.000 Europese werknemers.

Positief voor de werkgevers is dat bijna driekwart (72%) van de Europese werknemers aangeeft meer te willen bijdragen aan de prestaties van hun organisatie. Technologie zal dit mogelijk maken doordat tijdrovende administratieve functies machinaal kunnen gebeuren, zodat werknemers meer kunnen focussen op strategie en zinvolle, inkomsten genererende taken.

Eric Gryson, CEO van Ricoh België en Luxemburg: “Door samen te werken met machines kunnen werknemers zich niet alleen richten op interessantere taken, het verandert ook de manier waarop we samenwerken. Met de vereiste kennis en vaardigheden voor het werk van de toekomst zullen werknemers niet alleen productiever zijn, maar ook creatiever. De grotere samenwerkingsmogelijkheden dankzij de integratie van technologie spelen hierbij een grote rol.”

78% van de kantoormedewerkers verwacht van hun werkgever tools om beter samen te werken met hun collega’s, ongeacht hun locatie, wat voor meer flexibiliteit en overdracht van vaardigheden zorgt.

“De behoefte aan werk uitgevoerd door mensen zal niet verdwijnen. Werkgevers moeten begrijpen dat technologie geen wondermiddel is om winst te boeken. De relatie tussen mens en machine kan enkel vruchten afwerpen als de werknemers van meet af aan deel uitmaken van het verhaal en betrokken worden bij de nieuwe manieren van werken”, zegt Eric Gryson.

Nu technologie de manier waarop we werken snel verandert, moeten werkgevers voor de tools en training zorgen om het maximum te halen uit hun werknemers. Van de Europese werknemers vindt 69% dat de beste werkgevers investeren in digitale technologieën om de personeelsvaardigheden te vergroten. Daarbij vertrouwt 60% van de werknemers dat hun werkgever zal investeren in technologie om in te spelen op de personeelsbehoeften van de toekomst. Dat geeft aan hoezeer de kijk op technologie op het werk de voorbije jaren is geëvolueerd.

Slechts 38% zei echter dat hun werkgever een strategie had om technologie zoals AI en robots te integreren op de werkvloer en hierover had gecommuniceerd met de werknemers. Dit benadrukt het belang van communicatie en training om de betrokkenheid van de medewerkers en de loyaliteit te vergroten.

Bron: Ricoh

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.