Volgens een nieuwe studie van de IÉSEG School of Management zagen teams met een reeds bestaande positieve neiging tot AI hun enthousiasme voor samenwerking afnemen wanneer zij gedwongen werden AI-technologieën te gebruiken. Onderzoekers ontdekten ook dat teams met aanvankelijk negatieve opvattingen over AI in feite eerder geneigd waren om met AI samen te werken wanneer ze gedwongen werden het te gebruiken.
Zij ontdekten dat wanneer de invoering van AI vrijwillig was in plaats van gedwongen, teams met een positieve perceptie van AI meer geneigd waren om AI te gebruiken, terwijl teams met een negatieve perceptie nog minder geneigd waren om AI-technologie te gebruiken.
Het onderzoek, dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Group & Organization Management, onderstreept het belang van vertrouwen in AI en hoe werkgevers de groeiende technologie in hun bedrijf moeten introduceren.
IÉSEG School of Management, Europa’s toonaangevende internationale business school, heeft de studie gepubliceerd waarin de factoren worden onderzocht die van invloed zijn op de invoering van kunstmatige intelligentie (AI) binnen teams.
Professor Evangeline Yang van de IÉSEG School of Management onderzocht, in samenwerking met onderzoekers van de University of Buffalo, Rutgers University en Simon Fraser University, de houding van teams ten opzichte van AI en de implementatie ervan binnen organisaties.
Onder de titel “Why Teams Adopt AI or Not: Insights into the Use of AI in Teams” biedt het onderzoek inzicht in de manier waarop teams kunstmatige intelligentie in hun bedrijf toepassen en hoe het in teamverband wordt ingevoerd.
De onderzoekers onderzochten hoe individuen en teams omgaan met AI door een uitgebreid onderzoek te doen in vooraanstaande tijdschriften, waarbij ze de houding ten opzichte van AI en andere nieuwe technologie en hun implementatiestrategieën onderzochten.
Volgens professor Yang onderstreept haar onderzoek het belang van een beoordeling van de houding van werknemers ten opzichte van AI voordat beslissingen worden genomen over de invoering ervan binnen een organisatie en of de invoering van de technologie aan teams wordt opgedrongen of vrijwillig is. Ze vindt dat organisaties de houding van werknemers moeten peilen voordat ze een besluit nemen over de invoering ervan, via een enquête of vragenlijst.
Professor Yang zei: “Als HR-onderzoeker was ik vooral geïnteresseerd in de menselijke kant en de manier waarop individuen en teams met AI omgaan. De studie benadrukt het belang van gevoelens en vertrouwen in AI, wanneer de implementatie en het al dan niet overnemen ervan aan het team wordt overgelaten.”
De studie van IÉSEG School of Management biedt praktische implicaties voor organisaties die AI-technologie effectief willen inzetten en de prestaties van hun teams willen optimaliseren. Volledige paper beschikbaar via : Artificial Intelligence and Groups: Effects of Attitudes and Discretion on Collaboration.
Bron: IÉSEG School of Management