Technologische ontwikkelingen, de verdere doorbraak van artificiële intelligentie en de impact van de COVID-19 pandemie versnellen de veranderingen in de manier waarop organisaties nu en in de toekomst werken. Ruim 6 op de 10 werknemers gelooft dat hun werkgever hen daarin zal begeleiden. Toch investeert nauwelijks 1 op de 3 werkgevers in het omscholen van hun personeel – terwijl dat met de blik op de toekomst toch noodzakelijk is.
Dat blijkt uit de vijfde Global Talent Trends-survey van consultancy bedrijf Mercer bij ruim 7.300 leidinggevenden, HR-verantwoordelijken en werknemers.
Om arbeidskrachten klaar te stomen voor een nieuwe wereldeconomie, is omscholing noodzakelijk. Werknemers met vaardigheidstekorten zijn immers de belangrijkste reden voor het mislukken van transformatieprocessen. 61% van de werknemers gelooft dat hun werkgever hen voorbereidt op de toekomst van het werk en 55% vertrouwt erop dat hun organisatie hen zal om- of bijscholen als hun baan verandert als gevolg van de automatisering.
Toch investeert slechts 34% van de HR-verantwoordelijken in het bij- en omscholen van personeel als onderdeel van hun toekomststrategie. Bovendien 40% weet niet welke vaardigheden hun personeel vandaag de dag heeft.
Ondertussen groeit het besef dat werkbeleving een HR-topprioriteit moet zijn: inzetten op welzijn en gezondheid, de mens centraal zetten. Zeker wanneer de volledige impact van de COVID-19 crisis duidelijk wordt, is zo’n aanpak noodzakelijk. Want medewerkers die zich goed voelen op hun werk, zijn eerder geneigd om te blijven, veerkrachtiger en meer bereid om zich om te scholen en helpen zo bedrijven te floreren. Toch neemt slechts 40% van de HR-verantwoordelijken dit mee in hun strategie.
Deze lijst geeft aan naar welke vaardigheden in de komende 12 maanden vraag zal zijn, enerzijds volgens de werknemers, anderzijds volgens HR-verantwoordelijken:
Volgens werknemers
1. Innovatie
2. Complexe probleemoplossing
3. Interpersoonlijke / relationele vaardigheden
4. Digitale marketing
5. Klantervaring / UX-ontwerp
Volgens HR-verantwoordelijken
1. Digitale marketing
2. Innovatie
3. Datawetenschap en voorspellende modellering
4. Ondernemerschap
5. Klantervaring / UX-ontwerp
“Een evenwicht tussen economie en empathie bij alle beslissingen over mensen is belangrijk, zeker nu we geconfronteerd worden met vragen, zorgen en onzekerheid als gevolg van een wereldwijde pandemie. Organisaties moeten zich financieel en cultureel voorbereiden op, en investeren in de toekomst,” zei Ilya Bonic, President, Career and Head of Strategy bij Mercer. “De heroverweging van doel en prioriteiten is vitaal voor de hele organisatie, maar vooral voor HR. De conclusies van dit onderzoek maken duidelijk dat de transformatie van de HR-functie een belangrijk onderdeel is in het creëren van een duurzame organisatie”.
Bron: Mercer