Tijdens de jaarlijkse Voka Rentree riep Voka-voorzitter Michel Delbaere op om vluchtelingen vanaf dag 1 van begeleiding te voorzien. Zo geven we vluchtelingen voorsprong om meteen na hun erkenning aan de slag te gaan. Ook moeten bedrijven de nodige tools in handen krijgen om zelf opleiding en begeleiding van erkende vluchtelingen te voorzien. “De actualiteit dwingt ons om op korte termijn op zoek te gaan naar oplossingen”, aldus Delbaere. Lezen
Save the date! De volgende Social Profit Workshop (toegewijd aan de publieke en non-profit sectoren), georganiseerd door Peoplesphere en CFO Magazine met de ondersteuning en expertise van Berenschot, zal plaatsvinden op 17 november te Brussel. Lezen
Moeten bedrijven stress op de werkvloer bestrijden of juist cultiveren om de performance te verhogen? Wij onderzochten hoe People Managers erin slagen om (negatieve) stress om te zetten naar een positieve energie. Welke methodes bestaan er om de druk op de schouders van de medewerkers positief in te zetten om de performance en werkkwaliteit te verhogen? Lees hier alles over in dossier n° 97 van Peoplesphere! Lezen
De Belgian Lions behaalden een magnifieke zege op het EK tegen Litouwen. U vraagt zich nu af, wat heeft dit nu met Peoplesphere en People Management te maken? Alles natuurlijk! Ploegsport op het hoogste niveau heeft veel met techniek en tactiek te maken, maar tegelijk mogen we het aspect people management niet vergeten. Wie professioneel met sport bezig is, krijgt onvermijdelijk met stress te maken. “Stress heeft veel te maken met zelfkennis”, zegt Eddy Casteels, die we interviewden in het kader van ons dossier over positieve stress. Lezen
De resultaten van de Manpower Barometer bevestigen de tendens in de tewerkstellingsvooruitzichten die we de laatste tijd geboeid hebben gevolgd. Volgens de barometer zal de Belgische arbeidsmarkt volgend kwartaal in verschillende snelheden aantrekken naargelang de regio en de sector. Hoewel het merendeel van de werkgevers op zijn hoede blijft, evolueert de arbeidsmarkt positief. Lees hier de resultaten van het onderzoek. Lezen
Steeds meer ziekteverzuim in de publieke sector? Ten opzichte van 5 jaar geleden is er een lichte toename van het federaal ziekteverzuim. Dat meldt Medex, dat onder meer instaat voor de controle op het ziekteverzuim van de federale ambtenaren. Deze cijfers tonen geen explosieve toename aan zoals elders in de media verkondigd werd. De belangrijkste oorzaak van de geleidelijke stijging is: stress. Lezen
Op de hedendaagse arbeidsmarkt sluiten vraag en aanbod steeds slechter op elkaar aan. Door gebruik te maken van digitale Carrière Portfolio’s kan deze mismatch verholpen worden. Dat stelt Ronald Lievens, die op 11 september aan Tilburg University promoveert op onderzoek naar het nut van Carrière Portfolio’s. Zijn proefschrift is wereldwijd het eerste over dit onderwerp. Lezen
Eind augustus telt het Brussels Gewest 102.973 niet-werkende werkzoekenden, dit betekent een daling van 8.656 personen (-7,8%) op jaarbasis. Op maandbasis noteren we een stijging van 1.345 personen (+1,3%). De algemene werkloosheidsgraad in het Brussels Gewest bedraagt 18,8% tegenover 21,0% in de maand augustus 2014. Lezen
Vlaanderen telde vorige maand 247.826 niet-werkende werkzoekenden (NWWZ). Dat zijn er exact 685 minder dan vorig jaar, of een daling met 0,3%. Dat is goed nieuws: de hoopvolle signalen die de voorbije maanden wezen op een voorzichtig herstel van de Vlaamse arbeidsmarkt, zetten zich nu dus ook door in een effectieve daling van de werkzoekendencijfers. Lezen
Steeds meer Belgen werken af en toe van thuis uit. De helft van de kantoorwerkers (51% wereldwijd) geeft ook aan over een professioneel thuiskantoor te beschikken. Toch wordt slechts door een derde van de werkgevers (32% – 34% wereldwijd) bijgedragen in de kosten van die werkplek. Dit blijkt uit een onderzoek van Regus. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?