De nieuwe lockdown en de bijhorende coronamaatregelen hebben de telewerkcijfers in Belgische bedrijven opnieuw doen stijgen. Het aandeel van telewerk in de gepresteerde uren is in november met 5% toegenomen in vergelijking met een maand eerder. Ook de tijdelijke werkloosheid stijgt heel licht, wat mogelijk het gevolg is van de versoepelde voorwaarden om op deze regeling beroep te doen.
Sinds 2 november is telewerk opnieuw verplicht voor medewerkers die van thuis kunnen werken. Die beslissing heeft ook opnieuw een opvallende impact op de telewerkcijfers. Als we in oktober nog weinig veranderingen merkten, dan is het aandeel van de gepresteerde telewerkuren bij bedienden in november tot 32,5 % gestegen – een toename van ruim 5% in vergelijking met een maand eerder (27,5%). Dat is natuurlijk wel nog steeds veel minder dan de piek in april, toen ongeveer 41% van de uren via telewerk gepresteerd werd.
De evolutie is minder groot in de tijdelijke werkloosheidcijfers, al zien we in november wel een stijging van 5% tot 6,03% van de presteerbare uren bij bedienden. Ook bij arbeiders, die doorgaans niet aan telewerk kunnen doen, is er een lichte toename van de tijdelijke werkloosheid wegens corona. Per sector kunnen de verschillen mogelijk wel meer uitgesproken zijn. De lichte stijging in tijdelijke werkloosheid is mogelijk een gevolg van de versoepeling van de regels die de overheid hieromtrent heeft vastgelegd. Zo was het door strengere voorwaarden in september moeilijk om tijdelijke werkloosheid in te roepen, maar die maatregelen zijn intussen teruggeschroefd.
“In tegenstelling tot het voorjaar waren bedrijven duidelijk beter voorbereid op de tweede coronagolf. Enerzijds hebben organisaties waar mogelijk telewerk omarmd, en anderzijds zijn nu ook de faciliteiten op de werkvloer aanwezig om mensen op een veilige manier te laten werken. Dat zie je ook aan het feit dat de tijdelijke werkloosheidcijfers geen extreme stijgingen laten optekenen. Voor wie echt niet van thuis kan werken, is het nu vaak wel mogelijk om naar het bedrijf te komen”, zegt Tim De Troch, directeur HR Business van Attentia.
Welzijn belangrijker dan ooit
November was een belangrijke waardemeter voor de statistieken en het lijkt logisch dat de komende maand december grotendeels in dezelfde lijn zal liggen. Traditioneel zien we in deze periode ook dat er meer vakantiedagen worden opgenomen. Hoe dan ook moeten werkgevers blijven inzetten op welzijn. Aanhoudend telewerk kan in combinatie met de donkere wintermaanden immers extra zwaar op het stressniveau van medewerkers wegen.
“Fysieke gezondheid en het bestrijden van het coronavirus is nog steeds onze grootste zorg, maar denk ook aan het effect op het psychosociale welzijn. Zeker met de eindejaarperiode in zicht, kunnen medewerkers het behoorlijk zwaar te verduren krijgen. Ook leidinggevenden hebben extra ondersteuning nodig om hun team van op afstand te managen en signalen van stress proactief te detecteren”, zegt Dirk Broodcooren, directeur Well-being bij Attentia.
Bron: Attentia