Ruim 67 procent van de Belgische werknemers ervaart wel eens te veel stress op de werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.322 Europese werknemers uitgevoerd door het van oorsprong Nederlandse trainingsbedrijf Lepaya. Duitsland is koploper als het gaat om het percentage medewerkers met stressklachten. Voor maar liefst 71 procent van de Duitse werkenden is de stress op bepaalde momenten onacceptabel hoog tegen 70 procent van de Britse werknemers en slechts 56 procent van de Nederlanders.
Een mogelijke verklaring voor het feit dat de gemiddelde Belg zich vaker overmatig gestrest voelt op werk lijkt te maken te hebben met de mate van betrokkenheid van de werkgever. De Belgische werkgever besteedt relatief weinig aandacht aan het omgaan met stress en het voorkomen van bovenmatige werkdruk. Waar in Nederland 52 procent van de werkenden meer van hun baas verwacht op het gebied van stressvermindering op de werkvloer, ligt dan in de andere Europese landen vele malen hoger: 57 procent in het Verenigd Koninkrijk, 61 procent in Duitsland en maar liefst 65 procent in België.
Stressmanagement skills
Omgaan met stress op werk is ook in de ogen van de werknemer een urgent thema. Ruim twee derde van de ondervraagden geeft aan hulp van de werkgever te willen ontvangen om beter op stress-situaties voorbereid te zijn. De behoefte aan stressmanagement in België ligt hoog: waar in België 76 procent open zou staan voor stressmanagement trainingen op het werk, ligt dat in het Verenigd Koninkrijk op 77 procent tegen 71 procent in Duitsland en 60 procent in Nederland.
Hoewel werknemers graag zouden leren omgaan met stress, zien zij dit niet als hun eigen verantwoordelijkheid. De helft van de Belgen, Britten en Duitsers en 70 procent van de Nederlanders vindt het oplossen en voorkomen van ongewenste werkstress een taak van de baas.
“Het is mooi om deze bereidheid onder werkenden te zien, maar juist bij de werkgever liggen veel kansen om de duurzame inzetbaarheid te verhogen. Stress heeft meerdere oorzaken en een hoge werkdruk voorkomen is niet altijd de enige oplossing. Soms heeft het simpelweg te maken met de verwachtingen tussen werkgever en werknemer. Het is daarom van belang om de onderliggende redenen goed in kaart te brengen. Pak het probleem bij de wortel aan het richt je daarnaast ook op stressverminderende tactieken en trainingen”, zegt René Janssen, oprichter van Lepaya.
Terug-naar-kantoor stress
Nu, dat werkenden zich weer langzaamaan naar het kantoor gaan begeven, lijkt stress relevanter dan ooit. Ruim 41 procent van de ondervraagden in België verwacht dat een volledige terugkeer naar de werkplek een negatieve invloed zal hebben op hun stressniveau. In Nederland denkt louter 26 procent dat zij meer stress zullen lijden als ze weer op kantoor verwacht worden tegen 44 procent in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland denkt meer dan 40 procent dat zij meer stress zullen lijden als zij weer op kantoor verwacht worden.
“De manier waarop we werken is fundamenteel veranderd en vaardigheden zijn belangrijker dan ooit. In een overwegend digitale wereld, juist ook nu we weer deels terug naar kantoor gaan, zal de mentale veerkracht van je werknemers je bedrijf maken of breken. Stressmanagement, wendbaarheid en veerkracht zijn vitale skills die de coronacrisis aan het licht heeft gebracht”, aldus Janssen.