Door de pandemie en transformatie van de arbeidsmarkt zijn de wensen van werknemers grondig veranderd. Welzijn, balans en purpose zijn de nieuwe sleutelwoorden. Dat blijkt uit het rapport ‘What Workers Want 2022’, een uitgebreid onderzoek van rekruteringsexpert Hays. Het goede nieuws: 54% van de respondenten kijkt (heel) positief naar zijn professionele toekomst. Het slechte nieuws: de helft van de ondervraagde werknemers ervaart vaak stress door deadlines of te veel werk. Ruim 4 op 10 (42%) werken dan ook af en toe in het weekend of tijdens de vakantie. Gevolg: 1 op 4 van hen (24%) gaat op zoek naar een nieuwe job.
Het minste wat je kan zeggen van de arbeidsmarkt, is dat het afgelopen jaar onrustig was. Weg zijn de ontslaggolven en hoge werkloosheidscijfers. Plots worden bedrijven geconfronteerd met personeelstekort en woedt de war on talent weer in alle hevigheid. Meer dan ooit moeten werkgevers rekening houden met de wensen van hun medewerkers, als ze die willen aantrekken en houden.
Uit het ‘What Workers Want 2022’-rapport van rekruteringsbureau Hays blijkt alvast dat werknemers unaniem weten wat ze willen: contact met collega’s, een werkgever met een purpose, investeren in mentale gezondheid en tegelijkertijd niet terugkeren naar de oude manier van werken.
Zorg en welzijn
Een overweldigende 8 op 10 werknemers (79%) vinden dat hun werkgever (deels) verantwoordelijk is voor hun mentale welzijn. Dit cijfer staat in schril contrast met de 54% die zegt het afgelopen jaar geen support te hebben gekregen van zijn werkgever. En support betekent niet alleen training of het inschakelen van mentale hulp, maar ook het stimuleren van sociale activiteiten. Collega’s staan namelijk op nummer 3 als reden om bij een werkgever te blijven. Dat terwijl 42% van de ondervraagden zegt het afgelopen jaar een afstandelijkere relatie te hebben gekregen met collega’s.
“Dat zorg en welzijn belangrijk zijn geworden, is sinds de coronacrisis heel duidelijk. Ook bij Hays zetten we sterk in op het welzijn van onze medewerkers. Ze kunnen bijvoorbeeld terecht bij onze partner Workplace Options voor gratis gesprekken met professionele psychologen. En we werken ook samen met het corporate coachingproject van Marc Herremans, dat met behulp van workshops en persoonlijke trainingsprogramma’s werkt aan de fysieke gezondheid van onze werknemers”, zegt Robby Vanuxem, Managing Director Hays België.
Balans werk & privéleven
De helft van de ondervraagde werknemers ervaart vaak stress door deadlines of te veel werk. Ruim 4 op 10 (42%) werken dan ook af en toe in het weekend of tijdens de vakantie. Gevolg: 1 op 4 van hen (24%) gaat op zoek naar een nieuwe job, in de hoop die worklifebalans te verbeteren. Bijna 1 op 3 (31%) zegt ook ronduit minder loyaal te zijn geworden tegenover zijn of haar werkgever.
“We zien momenteel een enorm verloop op de arbeidsmarkt. Werknemers zijn meer dan ooit op zoek naar een betere balans tussen werk en privéleven en maken weloverwogen keuzes over de nieuwe richting van hun carrière. Ze willen een job die in hun leven past, en niet andersom”, zegt Robby Vanuxem.
Flexibel werken
Ruim 5 op de 10 werknemers zijn niet tevreden over hoe hun bedrijf het hybride werken aanpakt sinds de lockdowns. Eén op drie (31%) wil dat de werkgever meer activiteiten organiseert om het bedrijfsgevoel en de teamspirit hoog te houden. Daarna komen de vraag om meer technische support (28%) en de wens om flexibeler om te gaan met werkuren (27%). Dat laatste heeft alles te maken met de werk-privé balans. Van deze groep geeft namelijk 58% aan dat dit, sinds de coronapandemie, belangrijker is geworden dan daarvoor en hier meer focus op te willen leggen.
Bijna zes op tien (54%) van de werknemers hebben veel tot heel veel vertrouwen in een positieve toekomst van de arbeidsmarkt. Een andere opvallende vaststelling is ongetwijfeld dat ruim 1 op 3 (35%) op zoek gaat naar een bedrijf met een duidelijke ‘purpose’. Een onmiskenbare trend bij alle generaties. Purpose is het gevoel dat werknemers hebben bij hun werk en vooral hoe ze via hun job en bedrijf een bijdrage leveren aan de maatschappij. Dat gevoel leidt tot meer tevredenheid op en met het werk. “De pandemie heeft veel mensen geïnspireerd om na te denken over wat echt belangrijk voor hen is. Als je werknemers helpt hun doel op het werk te vinden en te beleven, zullen ze het beter doen, zullen ze eerder willen blijven en zelfs méér doen dat wat van hen gevraagd wordt.”