Tachtig procent denkt dat werkgevers sollicitanten door vooroordelen verkeerd of te snel beoordelen. Hulp bij het vinden van werk is de meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie. Ruim 44 procent van de Belgen en Nederlanders beaamt dat de toepassing van intelligentie van machines en robots vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite van de wereld, onder 1.627 respondenten in de Benelux naar de invloed van kunstmatige intelligentie op de arbeidsmarkt. Toch blijkt dat de menselijke factor naast de inzet van kunstmatige intelligentie van robots van machines onmisbaar is in het wervingsproces.
Tachtig procent van de respondenten geeft aan dat een recruiter in het wervingsproces onbevooroordeeld moet zijn. Eenzelfde percentage beaamt dat werkgevers sollicitanten te snel of verkeerd beoordelen doordat zij, net als ieder ander mens, bevooroordeeld kunnen zijn. “En hier ligt grote toegevoegde waarde voor kunstmatige intelligentie ter ondersteuning van de recruiter”, aldus Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux. “Door het toepassen van algoritmen kun je de beste match realiseren tussen werkzoekende en de juiste vacature, en hierbij vooroordelen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe technologie voor geautomatiseerde assessments die HR-professionals en recruiters inzicht geven in hoe kandidaten zouden presteren op bepaalde taken.”
Menselijke factor onmisbaar
Ruim 44 procent van de respondenten beaamt dat de toepassing van kunstmatige intelligentie vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert. Toch geeft slechts 28 procent aan dat het wervingsproces voor sollicitanten eerlijker zou zijn zonder menselijke recruiters. “Dat onderstreept het belang van de menselijke factor als het gaat om de beste match tussen werkzoekenden en de juiste vacatures. Kunstmatige intelligentie moet als toevoeging bijdragen, met als doel om die match te realiseren. Hoewel de technologie zich blijft ontwikkelen, zal het werk van menselijke recruiters nooit worden vervangen. Sterker nog, er komt juist veel meer ruimte beschikbaar voor die menselijke kant.”
Kunstmatige intelligentie gewenst bij zoektocht naar werk
Opvallend is, dat hulp bij het zoeken naar werk door ruim zestig procent wordt genoemd als meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie. Ook loopbaanadvies scoort hoog met ruim vijftig procent. Ruim 31 procent van de respondenten zou dan ook graag zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van geautomatiseerde systemen en zelflerende computers in het wervings- en sollicitatieproces als dit de zoektocht naar werk sneller en succesvoller maakt. Bijna een derde zegt graag advies aan te nemen van een geautomatiseerd systeem of robot als het helpt bij die zoektocht naar werk. “Denk bijvoorbeeld aan chatbots waarbij aan de hand van een vraag/antwoordgesprek een aantal geschikte vacatures wordt bepaald. De inzet van dit soort technologie vergroot de kans op een goede match, zelfs al in het begin van het proces.”
Over het onderzoek – In opdracht van Indeed voerde Panelwizard een representatief onlineonderzoek uit naar de impact van kunstmatige intelligentie op banen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 1.600 werkzoekenden en werknemers in Nederland en België, en ging in op de manieren waarop en in hoeverre kunstmatige intelligentie een robotisering een rol zullen spelen in de toekomst.