Hoewel 64,6% van de Belgische werknemers zijn loonpakket graag zelf wil samenstellen, biedt slechts 7,4% van de Belgische bedrijven die mogelijkheid. Van het beschikbare budget dat de werknemer binnen het loonpakket zelf kan besteden, gaat 59% naar een bedrijfswagen, wat veruit de meest populaire keuze is. Uitbetaling in cash (14%) en extra vakantiedagen (8%) sluiten de top drie af.
Dat blijkt uit cijfers van een HR-dienstenleverancier. Dat bedrijfswagens een populaire keuze zijn, verbaast niet. Toch is het verschil met de andere voordelen groot. Vullen het rijtje aan: aandelenopties (8%), tankbudget (3%), pensioensparen (2,5%), extra kinderbijslag (2%) en toestellen als smartphones, tablets of laptops (1,5%).
De toenemende individualisering van de werknemer, de strijd om talent aan te trekken en te behouden of duurzaam ondernemen. Het zijn maar een paar redenen waarom de vraag naar flexibele verloning stijgt. Een jonge werknemer met kinderen die buiten de stad woont, zal bijvoorbeeld eerder kiezen voor een kleinere leasewagen en meer vakantiedagen. Een alleenstaande twintiger die in de stad woont, heeft misschien voldoende aan een abonnement op openbaar vervoer en wil meer cash aan het einde van de maand. Terwijl een oudere werknemer opteert voor individueel pensioensparen en een grotere leasewagen.
Verschillen in leeftijd en geslacht
Het budget waarover medewerkers beschikken om hun loon vrij in te vullen, bedraagt gemiddeld 1.650 euro. Vrouwen kiezen opvallend meer voor extra vakantiedagen (goed voor 10,86% van het budget) dan mannen (6,41%). Over het algemeen kiezen mannen dan weer vaker voor puur monetaire voordelen zoals uitbetaling in cash (14,3% van het budget, tegenover 12,5% bij de vrouwen) en aandelenopties (8,17% van het budget, tegenover 6,75% vrouwen).
In alle leeftijdscategorieën neemt de bedrijfswagen de grootste hap uit het budget. Medewerkers tussen 25 en 30 jaar spannen de kroon: zij besteden bijna 67% van hun budget aan een bedrijfswagen, terwijl dit bij starters (werknemers jonger dan 25 jaar) het minst is: 44,6%. Starters halen dan weer wel de hoogste aandelen in extra vakantiedagen (9,89% van het budget), pensioensparen (12,17%) en toestellen als smartphones of tablets (4,52%). De keuze voor pensioensparen neemt logischerwijze af naarmate de werknemer ouder wordt. Bij 50-plussers is het aandeel hiervan in het budget amper 1,7%. Zij kiezen liever voor een uitbetaling in cash, een optie die goed is voor 27,3% op het totale budget dat flexibel kan worden ingevuld.
Flexibele verloning zorgt voor meer instroom en minder uitstroom
Uit het jaarlijkse Engagement onderzoek van SD Worx bij 2.500 Belgische bedrijven blijkt dat flexibele verloning meer en meer een must wordt voor werknemers en de keuze om ergens te starten of te blijven rechtstreeks beïnvloedt. De intentie om bij een werkgever te blijven stijgt van 75,4% naar 79,6% als werknemers zelf hun loonpakket kunnen samenstellen.