De metaverse is een virtuele wereld waarin een gebruiker zich kan begeven door middel van (onder meer) het gebruik van augmented reality en virtual reality. Mensen kunnen door middel van hun avatars elkaar in de metaverse ontmoeten en dit ongeacht hun fysieke locatie. Ook al gaat door de uitrol van ChatGPT-3 in november vorig jaar momenteel de meeste aandacht naar de brede adoptie van artificiële intelligentie (AI), welke al op korte termijn een grote impact kan hebben, mag de metaverse ons inziens niet uit het oog worden verloren. De metaverse biedt immers heel wat opportuniteiten voor bedrijven en niet enkel vanuit strikt economisch perspectief. In dit artikel bespreken we enkele laagdrempelige toepassingsmogelijkheden waarmee de HR-professional van start kan gaan.
1. Rekrutering en onboarding – employer branding
Bij het rekruteren van werknemers kan gebruik gemaakt worden van de metaverse. In dit kader ontwikkelde PwC UK bijvoorbeeld ‘Virtual Park’, een metaverse omgeving waarin de eerste contacten met potentiële kandidaten kunnen verlopen ongeacht hun fysieke locatie. De kandidaten kunnen op die manier kennis maken met hun mogelijk toekomstige collega’s en werkomgeving. Deze aanpak kan verschillende voordelen met zich meebrengen: het is kostenbesparend, werkt plaatsonafhankelijk, biedt de mogelijkheid om bepaalde assessments af te nemen en kan helpen vooringenomenheden van de interviewer deels weg te werken (aangezien kandidaten zich via hun avatar aanmelden).
Ook tijdens het onboarding proces kan de metaverse nieuwe werknemers kennis laten maken met de onderneming, hetgeen een groot voordeel kan zijn bij ondernemingen met een zeer divers en globaal personeelsbestand. De noodzaak om op verschillende tijdstippen, in verschillende landen en in verschillende talen een onboarding te organiseren valt middels de metaverse immers compleet weg. Een onderneming kan op die manier hun nieuwe talenten volledig onderdompelen in hun bedrijf(scultuur): een virtuele tour in het hoofdkwartier te New York en 15 minuten later een gesprek in het bureau van de CHRO te Brussel? Het is allemaal mogelijk met de metaverse. Het belang mag hierbij ook niet onderschat worden… een eerste indruk maak je immers maar één keer.
2. Learning & development
Als gevolg van een schrijnende tekort aan potentiële arbeidskrachten op de arbeidsmarkt maar ook omwille van toenemende wettelijke verplichtingen op vlak van opleiding, investeren steeds meer werkgevers in upskilling van hun huidige medewerkers. Waar de huidige mogelijkheden zich voornamelijk beperken om bij te leren on the job, via fysieke opleidingsdagen en de reeds gekende webinars, kan de metaverse een nieuwe dimensie geven aan het verschaffen van virtuele opleidingen. Zo kunnen er bijvoorbeeld medische/chirurgische trainingen worden opgezet waarbij men, in plaats van menselijke lichamen te gebruiken, kan oefenen op virtuele animaties. Ook veiligheidstrainingen voor het personeel van bepaalde sectoren en industrieën kunnen hier ‘levensecht’ plaatsvinden; waardoor zij bijna real-life praktijkervaring opbouwen die hen in de fysieke wereld alleen maar ten goede komt. Onderzoek van PwC heeft daarenboven aangetoond dat soft skills tot vier maal sneller worden ontwikkeld wanneer dat in de metaverse gebeurt ten opzichte van de standaard klassikale opleidingen.
Gezien de quasi-levensechte ervaring en de onbeperkte toepassingsmogelijkheden, kan de metaverse dan ook meerwaarde bieden aan het learning & development beleid van menig onderneming.
3. Remote work, vergaderen en teamwork
Een van de meest voor de hand liggende toepassingen is het inschakelen van de metaverse om de huidige manier van telewerken verder uit te diepen. Waar de traditionele fysieke vergaderingen omwille van tijd en verplaatsingen vaak hun efficiëntie verliezen, maken we vandaag bijna allen gebruik van virtuele vormen van vergaderen. Ondanks de menige voordelen, zijn de meesten nog steeds van mening dat fysieke meetings zich toch nog beter lenen voor bepaalde zaken (denk bijvoorbeeld maar aan brainstorms of de ongemakken die hybride meetings soms met zich meebrengen). De metaverse kan een nieuw elan geven aan het virtueel vergaderen. Door middel van een virtual reality bril kan bovendien op een interactieve manier samengewerkt worden vanuit een 3D-perspectief. Denk hierbij aan het gebruik van een whiteboard, het rechtstreeks tekenen van schetsen, maar bijvoorbeeld ook het aanpassen van de locatie van de ‘virtuele vergadering’ aan het specifieke onderwerp ervan of het ter beschikking stellen van levensechte visualisaties rond het thema van het gesprek.
Al is het te vroeg om een beoordeling te maken over alle mogelijke toepassingen die de metaverse kan bieden, is het duidelijk dat de metaverse een nieuwe manier van werken zal inluiden. Al lijkt het voor velen een enigma waar zij zich vandaag nog niet mee bezig moeten houden, lijkt het echter wel noodzakelijk om snel op de metaverse-trein te springen, rekening houdende met het tempo waarop de metaverse ontwikkelt, alsook de scherpe toename van bedrijven die de sprong wagen. Bovenstaande geeft aan dat er vandaag reeds door HR-professionals graduele stappen kunnen gezet worden om de voordelen van de metaverse aan te wenden. Laat dit artikel dan ook aan eerste call to action zijn, want zoals het gezegde immers luidt: ‘de vroege vogel vangt de meeste wormen’.
Jessica De Bels | Senior Managing Associate – PwC Legal
Matthias Strobbe | Senior Associate – PwC Legal