De relatie tussen werknemer en werkgever maakt deel uit van de essentie van HR-management. Bovendien heeft de sociale dialoog een wezenlijke invloed op loonkosten en productiviteit van de onderneming. Maar besteden we wel voldoende aandacht aan die dialoog? Investeren we er voldoende tijd en energie in, en doen we dat dan ook op de juiste manier? Lezen
Is het omdat de economische crisis ons allemaal met de neus op de feiten heeft gedrukt dat we ROI prominent op de agenda zetten? Misschien. Maar anderzijds is het ook een antwoord op een zeer terechte vraag naar de effecten van de inspanningen die bedrijven leveren op vlak van HR. In dit dossier gaan we dieper in op de ROI van HR, met speciale focus op evaluatie en ontwikkeling. Lezen
Ook binnen HR is technologie vandaag niet meer weg te denken. Eerst intern binnen de personeelsafdeling om administratieve taken efficiënter af te handelen, later ook als manier om managers en medewerkers hun administratie zelf in handen te laten nemen om op die manier eigenaar te worden van een deel van het proces. Maar wie denkt dat eHRM of Digital HR stopt bij de administratie, is niet meer mee: training & development, talent management, compensation & benefits… Lezen
Ook al is rekruteren al jaar en dag een HR-taak, vandaag wordt het pas écht belangrijk, lijkt het wel. Bedrijven kunnen er niet langer op rekenen dat als ze hun hengel uitgooien, er meteen een aantal vette vissen zullen aanhangen. Neen, rekruteren is vandaag hard werken, investeren in een werkgeversmerk en strategische keuzes maken. Er zijn meer dan ooit mogelijkheden om te communiceren met potentiële kandidaten, waardoor de het juiste kanaal kiezen des te belangrijker is geworden. Lezen
Een vooruitziend beheer van het personeelsbestand, gericht op het opvangen van de demografische schok, moet ook rekening houden met de verschillende generaties. Het is duidelijk dat er veel clichés zijn over dit onderwerp en daardoor vervaagt de echte uitdaging: de samenwerking optimaal laten verlopen om te komen tot een betere performantie van de organisatie.
Hoe kan u de vier generaties op de werkvloer best laten samenwerken? Welke HR-aanpakken kunnen we ontwikkelen, in het bijzonder toegespitst op de non-profitsector? Lezen
We hebben lang en grondig gediscussieerd over ‘HR at the table’, en ondertussen is in vele – maar zeker nog niet alle – organisaties het belang van human resources erkend, en werd de HR-manager een HR-directeur of zelfs een Chief Human Resources Officer. De discussie die vandaag – voorzichtig, maar steeds luider – wordt gevoerd, is of HR geen plaats verdient in de raad van bestuur van een onderneming. Moeten bestuurders niet ook oog hebben voor het human capital van de onderneming? Lezen
Choosing a theme such as “We Love People” in 2013, isn’t it pure provocation ? Yes, it is ! But do we seriously consider that economic growth will happen in the future without a sound and positive People Management strategy? Lezen
Een vooruitziend beheer van het personeelsbestand, gericht op het opvangen van de demografische schok, moet ook rekening houden met de verschillende generaties. Het is duidelijk dat er veel clichés zijn over dit onderwerp en daardoor vervaagt de echte uitdaging: de samenwerking optimaal laten verlopen om te komen tot een betere performantie van de organisatie.
Hoe kan u de vier generaties op de werkvloer best laten samenwerken? Welke HR-aanpakken kunnen we ontwikkelen, in het bijzonder toegespitst op de non-profitsector? Lezen
De sector van de sociale secretariaten is in volle beweging en heeft zijn handen vol met automatiseringen, de diversificatie van de dienstverlening, het leveren van oplossingen op maat van de individuele klant, de koppeling van verschillende systemen. Tegelijk staat de sector ook onder druk: de financiële crisis treft ook deze bedrijven en de concurrentie tussen de verschillende spelers maakt dat de prijzen onder druk komen te staan. Hoe komen we tot een ideale samenwerking? Stof tot nadenken… Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?