Duizenden eerstejaarsstudenten starten weldra aan een nieuw academiejaar. Wie nog twijfelt, overweegt best zijn mogelijkheden om een STEM-opleiding te volgen. Rekruteringsexpert Hays trekt immers aan de alarmbel voor de krapte op de arbeidsmarkt van STEM-profielen. De opleidingen zijn volgens de rekruteringsspecialist vaak te moeilijk en te weinig aantrekkelijk voor jongeren. Ook de toekomstmogelijkheden voor STEM’ers blijven vaak onduidelijk. Open communicatie en samenwerking tussen overheid, scholen en bedrijven zijn cruciaal om het tekort aan ingenieurs aan te pakken.
Een te lage instroom van studenten in STEM (sciene, technology, engineering, mathematics)-opleidingen, veroorzaakt een tekort aan kandidaten voor vacatures waarbij kennis van wetenschap, technologie, ingenieurswetenschap of wiskunde noodzakelijk is. De krapte is zo groot dat economische groei bemoeilijkt wordt. Ter illustratie: Vlaanderen telt gemiddeld 0,91 burgerlijk ingenieurskandidaten per vacature in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 5,4 werkzoekenden per jobaanbieding*.
Jean-François Art, National Director in Life Sciences en Contracting van Hays: “Het aantal studenten dat een ingenieursopleiding niet afrondt neemt elk jaar toe. Door de hoge moeilijkheidsgraad van de studies haken vele studenten tijdens de opleiding af. Een andere reden is dat studenten niet goed geïnformeerd zijn over de jobs die aansluiten op de studies en pas na een tijdje beseffen dat ze niet de juiste studiekeuze hebben gemaakt. Het is een fenomeen dat zich overal in Europa voordoet.” Volgens Art moeten we de clichés over ingenieurs en over de opleiding de wereld uithelpen en de talrijke toekomstmogelijkheden van ingenieurs benadrukken. “Wetenschappers en ingenieurs bouwen mee aan de toekomst van morgen en helpen problemen de wereld uit. Hun professionele parcours zijn vaak de meest uitdagende en impactvolle door de continue ontwikkelingen in de sector en afwisselende trends.”
Stages nieuwe manier van rekruteren
In 2012 trad het STEM-actieplan in werking, een initiatief van de Vlaamse regering om jongeren te stimuleren voor STEM-opleidingen en –loopbanen te kiezen. “Maar niet enkel de overheid speelt een rol in de missie om STEM-opleidingen aantrekkelijker te maken, ook scholen, onderwijs, opleidingspartners, en bedrijven. Bedrijven kunnen hun steentje bijdragen door stages aan te bieden zodat studenten hun activiteiten en eventuele jobperspectieven leren kennen. “Vroeger stonden veel bedrijven vaak weigerachtig ten opzichte van stagiairs. Gelukkig begrijpen ze vandaag beter dat het ook voor hen mooie opportuniteiten biedt. Zo kunnen de studenten al eens kennismaken met het bedrijf en leren ze de bedrijfscultuur en de mogelijkheden binnen het bedrijf kennen. Het is bovendien een nieuwe manier van rekruteren geworden. Bedrijven zien meteen wat de student in zijn mars heeft en de student kan zien of het bedrijf iets voor hem is. Studenten concrete toekomstmogelijkheden demonstreren is eveneens een sterk middel om hen te overtuigen.”
Scholen beïnvloeden studenten evenzeer in hun verdere beroepsleven door hen in hun studiekeuze te begeleiden. Jean-François Art pleit voor een langdurige begeleiding en actieve inspraak van de student. “Loopbaanadvies moet afgestemd zijn op de behoeften van het bedrijfsleven, het moet studenten op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid duiden en daarom gedurende de hele onderwijscyclus worden gegeven, niet alleen tijdens het laatste jaar.”