Iedereen is het erover eens dat mensen op gelijke manier behandeld moeten worden, maar niemand wil de portefeuille opentrekken. Met zijn twee zinnetjes, uitgesproken op 7 juli 2011, heeft de waarnemend voorzitter van het Grondwettelijk Hof een steentje in de poel gegooid. In dit dossier bekijken we de rimpelingen op het water, en gaan we na of de concentrische cirkels geen vervaarlijke draaikolken worden… Op 8 juli juichen we samen. “De arbeiders en bedienden zijn dood! Leve de werknemer!” Lezen
Een beter beheer van de verschillende generaties, werknemers die met pensioen gaan, en langere loopbanen. Ook de non-profit zal niet ontsnappen aan de massale uitstroom van de babyboomers. Bovenop de netelige kwestie van de opvolging – en de kennisoverdracht die daarbij hoort – komt bovendien de verplichting om langer te werken. En dus om andere rollen te voorzien voor de 55-plussers en de samenwerking tussen verschillende generaties op de werkvloer succesvol te maken. Lezen
In een non-profit omgeving worden organisaties geconfronteerd met de uitdaging om de juiste mensen te vinden én te binden.. waarbij ze beschikken over een aantal troeven, maar ook een aantal handicaps. Duidelijke en betrouwbare indicatoren over de talenten die ze voor ogen hebben en weten wat er echt leeft bij (potentiële) werknemers moet hen toelaten om snel(ler) en gepast(er) te handelen. Lezen
Over waarden en cultuur wordt veel gezegd en geschreven, maar zeer vaak blijft het vaag en onduidelijk. Maar als dit dossier al één ding duidelijk maakt, dan is het dat cultuur en waarden de essentie uitmaken van de identiteit van een organisatie. Een dossier over het onmeetbare meten, over cultuurverandering, over culturen die duidelijk en consequent zijn, en meer zijn dan kadertjes aan de muur en woorden in een brochure. Lezen
In een non-profit omgeving worden organisaties geconfronteerd met de uitdaging om de juiste mensen te vinden én te binden.. waarbij ze beschikken over een aantal troeven, maar ook een aantal handicaps. Duidelijke en betrouwbare indicatoren over de talenten die ze voor ogen hebben en weten wat er echt leeft bij (potentiële) werknemers moet hen toelaten om snel(ler) en gepast(er) te handelen. Lezen
Over waarden en cultuur wordt veel gezegd en geschreven, maar zeer vaak blijft het vaag en onduidelijk. Maar als dit dossier al één ding duidelijk maakt, dan is het dat cultuur en waarden de essentie uitmaken van de identiteit van een organisatie. Een dossier over het onmeetbare meten, over cultuurverandering, over culturen die duidelijk en consequent zijn, en meer zijn dan kadertjes aan de muur en woorden in een brochure. Lezen
Mensen komen het bedrijf binnen, stromen door, en vertrekken weer: dat is het natuurlijke komen en gaan binnen een onderneming. Maar wat is de rol die HR daarbij moet spelen? En meer specifiek: wat kunnen we doen om mensen langer aan de slag te houden, en ook oudere medewerkers te motiveren. Lezen
De prestaties van medewerkers meten wekt vaak argwaan, alsof dat neerkomt op het willen controleren van individuen, het met de vinger wijzen van zwakheden of slechte resultaten. Een vaststelling die misschien nog meer van toepassing is in een non-profitomgeving. Als uw organisatie zijn collectieve performantie wil verbeteren via een intelligent proces, waarbij HR-gegevens verzameld en geanalyseerd worden, dan wint ze ook bij de verbetering van de kwaliteit van de evaluaties met het oog op verbeteren, ontwikkelen en uitmunten. Lezen
Vooraleer verder te gaan met een doorgedreven, strategisch HR-beleid, moet de HR-directeur zich er van vergewissen dat het aan de basis goed zit. Maar wat zijn die ‘basics’ vandaag de dag? Wat maakt nu eigenlijk de essentie uit van humanresourcesmanagement? Wat zijn de fundamenten? En wat moet er minimaal op die fundamenten gebouwd worden? En wat betekent het dan als we zeggen dat HR de essentie is? Enkele interessante pistes. Lezen
De prestaties van medewerkers meten wekt vaak argwaan, alsof dat neerkomt op het willen controleren van individuen, het met de vinger wijzen van zwakheden of slechte resultaten. Een vaststelling die misschien nog meer van toepassing is in een non-profitomgeving. Als uw organisatie zijn collectieve performantie wil verbeteren via een intelligent proces, waarbij HR-gegevens verzameld en geanalyseerd worden, dan wint ze ook bij de verbetering van de kwaliteit van de evaluaties met het oog op verbeteren, ontwikkelen en uitmunten. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?