Gezien het mobiliteitsbudget één van de prioriteiten is van de federale regering, lanceert Acerta de eerste editie van de mobiliteitsbarometer waarmee ze peilt naar de evolutie in de mobiliteit van de Belgische werknemer. De eerste editie brengt de evolutie in mobiliteit in kaart tussen 2015 en 2011 op vlak van de afstand woon-werkverkeer en biedt inzicht in hoe werknemers zich naar het werk verplaatsen. Lezen
In 15 jaar tijd is het aantal werknemers dat vier vijfde werkt meer dan verdubbeld. Ook de mannen hebben het viervijfdewerk ontdekt. Hun aantal is zelfs verdrievoudigd. Maar ook de kleine deeltijdse jobs zitten in de lift. Dat blijkt uit een enquête van de FOD Economie. Lezen
Vanaf 1 april 2016 zijn zware voertuigen van meer dan 3,5 ton in principe verplicht een kilometerheffing te betalen. Een aantal voertuigen (bv. voertuigen die voor medische doeleinden of die door defensie, brandweer… gebruikt worden) kunnen worden vrijgesteld van deze verplichting. De niet-vrijgestelde binnen- en buitenlandse voertuigen zullen een heffing moeten betalen wanneer zij gebruik maken van de meeste Vlaamse, Waalse en Brusselse autosnelwegen en autosnelwegringen. Lezen
De belangrijkste oorzaak voor de economische groei van de laatste vijftig jaar is niet de verspreiding van nieuwe technologieën of de opkomst van de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China), maar het steeds toenemend aantal vrouwen dat hun weg vindt naar de arbeidsmarkt. Toch zien we dat vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in het topmanagement van het merendeel van de bedrijven. Daarom zegt Peoplesphere: tijd voor actie! Lezen
Het aantal buitenlanders dat naar ons land wordt gedetacheerd om hier te werken is in zes jaar tijd verdubbeld. Dat zegt De Tijd. Het aantal gedetacheerde buitenlandse werkkrachten in ons land is vorig jaar voor het eerst boven 200.000 gestegen. Met 217.589 gedetacheerde werknemers en zelfstandigen die in 2015 minstens één dag in België aan de slag waren, ligt hun aantal 13 procent hoger dan in 2014. Tegenover 2009 is hun aantal zelfs verdubbeld, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Lezen
Situering: leren + werken: het stelsel van leren en werken is een stelsel waarin leerlingen een arbeidsmarktgerichte opleiding kunnen volgen. Deze opleiding gebeurt deels in een school en deels op de werkplek waarbij er inhoudelijke wisselwerking is tussen het deel op de werkplek en het deel op school. Lezen
In de maand februari 2016 nam het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid af met -0,59% t.o.v. de vorige maand (op basis van voor seizoens- en kalenderinvloeden gecorrigeerde cijfers). Deze achteruitgang is toe te schrijven aan een negatieve evolutie in beide segmenten: het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid nam af met -1,01% in het arbeiderssegment, en in het bediendesegment met -0,04%. Lezen
Vlaanderen telt eind maart 225.107 niet-werkende werkzoekenden (NWWZ). Dat zijn er 8.057 of 3,5% minder dan vorig jaar. De dalende trend zet zich duidelijk verder. Lezen
multiPHARMA, het grootste apothekennetwerk in België, en dochterbedrijf iU, parapharmacie-shops, doen een beroep op Oracle voor de professionalisering en automatisering van hun HR-processen. De oplossing wordt breed ingezet voor alle fasen van het HR-proces. Dankzij de automatisering van een groot deel van de HR-administratie, geeft dit de 1.900 medewerkers van het bedrijf via een ‘self-service’-model toegang tot hun eigen data en opleidingen. De digitalisatie en automatisering van de HR-processen moeten gekaderd worden in het transformatieproces van het gehele bedrijf. Lezen
Vlaams minister van Werk Philippe Muyters stelde aan de Vlaamse Regering de bedragen voor in het vernieuwde en vereenvoudigde doelgroepenbeleid. Door tijdelijke kortingen te geven in de RSZ-bijdragen moeten de kansen op tewerkstelling van jongeren, 55-plussers en arbeidsgehandicapten verhogen. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?