De non-profit is een sector waar men zich inzet voor anderen -of dat nu het hospitaal is dat zich inzet voor de patiënten, de NGO voor zij die minder fortuinlijk zijn, het ziekenfonds voor de aangeslotenen, de overheid voor de burger…- maar ook waar men af en toe de neiging heeft de eigen medewerkers over het hoofd te zien. Omdat we veronderstellen dat die medewerkers zelf ook voldoende hebben aan het geven? Lezen
Het begrip ‘de lerende organisatie’ kreeg grote weerklank na het boek van Peter Senge ‘De vijfde discipline – De kunst & de praktijk van de lerende organisatie’ . Maar wat is die lerende organisatie nu eigenlijk? En wat zijn de voorwaarden om zo’n lerende organisatie op te zetten? Lezen
De beste expert toont zich zelden de beste manager eenmaal hij is opgeklommen in de hiërarchie. Dat is waar in elke onderneming, maar veelal nog meer in organisaties binnen de niet-commerciële sector waar de medewerker zelden gerecruteerd is op basis van deze specifieke competentie. Lezen
Steeds meer regels, steeds meer procedures, en elke nieuwe technische mogelijkheid brengt een nieuwe policy met zich mee. Is de hr-manager gedoemd om steeds meer te controleren, steeds meer voor te schrijven, of kunnen we ook vereenvoudigen. Kunnen we met minder regels meer efficiëntie bereiken? Ja, dat kan. Dat is althans de conclusie van ons dossier. Lezen
Some of us (and not only the geeks!) already speak about HRM 3.0… Still, most HR departments and talent management experts are watching web 2.0, social networks and e-HR (instead of using them) and trying to identify added value! The available evidence suggests that, in most companies, the use of Web 2.0 and Enterprise 2.0 in people management and HRM have not yet reached even the “early adoption” stage: only a very small number of Belgium-based organisations experiment with the social media in a really serious fashion. But, in today’s world, homeworking and/or network organizations as commodities within the HR toolbox should not be the issues anymore. Lezen
De beste expert toont zich zelden de beste manager eenmaal hij is opgeklommen in de hiërarchie. Dat is waar in elke onderneming, maar veelal nog meer in organisaties binnen de niet-commerciële sector waar de medewerker zelden gerecruteerd is op basis van deze specifieke competentie. Lezen
Het distributiecentrum staat in lichterlaaie! Alle medewerkers hebben het werk neergelegd en blokkeren de toegang tot de site! Het bedrijf staat aan de rand van de afgrond, en het is niet zeker of we morgen nog bestaan! Een van de medewerkers heeft een dodelijke val gemaakt! Onze vertegenwoordiger in Noord-Afrika staat tussen rebellen en leger! En wat nu? Lezen
Een remuneratiesysteem dat tegelijk strategisch en aantrekkelijk is, dat aangepast is aan de realiteit van de sector, en dat rekening houdt met de budgettaire beperkingen: het is een hele uitdaging voor de HR-verantwoordelijken in de non-profit. Lezen
Sommige bedrijven zijn echte talentmagneten. Het bruist er van de energie, en de creativiteit is er haast tastbaar. Hier wil al wie jong en hip is zijn carrière starten. Hier voelen werknemers zich de koning te rijk. Wij gingen op zoek naar de geheimen achter deze hippe bedrijven. Zo word ook jij de volgende hype. Lezen
Een remuneratiesysteem dat tegelijk strategisch en aantrekkelijk is, dat aangepast is aan de realiteit van de sector, en dat rekening houdt met de budgettaire beperkingen: het is een hele uitdaging voor de HR-verantwoordelijken in de non-profit. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?