Hoe is het gesteld met ons arbeidsrecht? Kan de arbeidsmarkt efficiënter? En wat met de sociale relaties in ons land, de regionalise- ring? HR Tribune trok met deze en andere vragen naar HR managers en vooraanstaande specialisten. Lezen
Thema’s die de nabije toekomst zullen be- heersen zijn de verwoede strijd om talent aan te werven en te behouden, de verwachtingen van werknemers die veel groter zullen zijn, en de globalisatie en toenemende complexiteit. Hoe zal HR hiermee omgaan? Lezen
De ideale people manager. In een sterk veranderende wereld waarin de betrok- kenheid en de persoonlijke ontwikkeling van de werknemers competitief het verschil kan maken, neemt de people manager een steeds belangrijkere plaats in. Maar wie is die man of vrouw, wat moet hij of zij kunnen en hoe onderbouw je dat? Lezen
Pay for Performance: een mythe? Men doet het graag: medewerkers verlonen op basis van hun prestatie. Maar werkt het ook echt motiverend? Kun je rekenen op betere re- sultaten als je het loon daarvan laat afhangen? Het antwoord in ons dossier! Lezen
KENNISOVERDRACHT. “Kennismanagement kan pas succesvol zijn als er op dat vlak een goede verstandhou- ding heerst en er vertrouwen is tussen de verschillende generaties”, zegt Eva Plat- teau van KULeuven. Lezen
Leren is een fundamenteel onderdeel van de bedrijfsvoering, een basis van inno- vatie en een concurrentieel voordeel. Zo vatten Johan De Meyer en Jan Laurijssen van Kluwer Opleidingen het belang van continue leren perfect samen. Lezen
War for Talent III De klaroenen schallen alweer in de verte. Het wapentuig wordt opgeblonken, de troepen gemobiliseerd. Een nieuwe ‘war for talent’ gloort aan de horizon. HR-professionals die de vorige veldslagen in 1997-2000 en 2007-2008 meemaakten, wetten de messen… Lezen
Small is Beautiful! De jongste jaren is er in KMO’s een trend naar een professionalisering van HR merkbaar. Steeds meer geraken ook zaakvoerders van vooral middelgrote ondernemingen overtuigd van het belang van een strategisch HR. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?