De prestaties van medewerkers meten wekt vaak argwaan, alsof dat neerkomt op het willen controleren van individuen, het met de vinger wijzen van zwakheden of slechte resultaten. Een vaststelling die misschien nog meer van toepassing is in een non-profitomgeving. Als uw organisatie zijn collectieve performantie wil verbeteren via een intelligent proces, waarbij HR-gegevens verzameld en geanalyseerd worden, dan wint ze ook bij de verbetering van de kwaliteit van de evaluaties met het oog op verbeteren, ontwikkelen en uitmunten. Lezen
De tijd dat leren gebeurde door allemaal samen in een klaslokaal te zitten en te luisteren naar een expert die kwam uitleggen hoe de vork precies aan de steel zat, ligt achter ons. Vandaag leren we via sociale media, doen we aan blended learning, en komt wat we moeten weten zonder dralen op onze smartphone of tablet terecht. Toch? Lezen
In HR worden vaak ballonnetjes opgelaten. Sommigen blijven maar stijgen, anderen worden doorprikt nog voor ze enige hoogte halen. Tussen ideaal en werkelijkheid staan slechte modellen, een foute timing, verkeerd begrepen noden, en natuurlijk ook wetten en praktische bezwaren. HR slaat de bal wel eens mis, maar kan net zo goed een beschuldigende vinger uitsteken naar bedrijfsleiding, medewerkers, overhe Lezen
Is er voor hen die bezig zijn met people management in onze organisaties een meer fundamentele vraag dan die naar geluk? Het antwoord is ‘neen’, overduidelijk. Nadat we de afgelopen jaren dieper zijn ingegaan op waarden (Stockholm 2008), engagement en vertrouwen (Bordeaux, 2010) en de collaboratieve aanpak van HR (Edinburgh 2011), zal de twintigste editie van het mRH-congres zich werpen op de zoektocht naar geluk voor onze medewerkers. We zullen het hebben over vrijheid, autonomie, welzijn, zingeving en bijdragen aan het succes van de organisatie. Lezen
Is er voor hen die bezig zijn met people management in onze organisaties een meer fundamentele vraag dan die naar geluk? Het antwoord is ‘neen’, overduidelijk. Nadat we de afgelopen jaren dieper zijn ingegaan op waarden (Stockholm 2008), engagement en vertrouwen (Bordeaux, 2010) en de collaboratieve aanpak van HR (Edinburgh 2011), zal de twintigste editie van het mRH-congres zich werpen op de zoektocht naar geluk voor onze medewerkers. We zullen het hebben over vrijheid, autonomie, welzijn, zingeving en bijdragen aan het succes van de organisatie. Lezen
De verwachtingen van bedrijven ten aanzien van hun personeelsleden zijn veranderd, net zoals de wensen van de werknemers. Maar wat betekent dat voor de relatie tussen werkgever? Vragen voor specialisten en ervaringsdeskundig Lezen
Een HR-informatiesysteem als ondersteuning bij de realisatie van de HR-strategie: u droomt ervan, maar denkt bij uzelf dat een dergelijke tool niet binnen het bereik ligt van de non-profitbedrijven? Vergis u niet! Er bestaan systemen die specifiek aangepast zijn aan de non-profitsector. Lezen
Wat maakt medewerkers gelukkig? En waarom zouden we ons daarmee bezig houden? Is het al niet voldoende dat we hen tevreden stellen, hen gemotiveerd houden? En kan dat eigenlijk wel, iemand anders gelukkig maken? We zoeken het uit. Lezen
Een HR-informatiesysteem als ondersteuning bij de realisatie van de HR-strategie: u droomt ervan, maar denkt bij uzelf dat een dergelijke tool niet binnen het bereik ligt van de non-profitbedrijven? Vergis u niet! Er bestaan systemen die specifiek aangepast zijn aan de non-profitsector. Lezen
Een van de opdrachten van het HR-management van een bedrijf is nagaan wat de sterke en zwakke punten zijn van de mensen die er werken, om op basis daarvan de individuele werknemers en het bedrijf als geheel naar een hoger niveau te brengen. Maar is HR zich wel bewust van zijn eigen sterktes en zwaktes? Is de HR-directeur, die graag de vinger op de wonde legt bij anderen, zélf wel op de hoogte van hoe anderen naar hem kijken? Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?