Een responsive organisatie is in staat om snel en behendig te reageren op de veranderingen die zich afspelen in de maatschappij, maar ook op veranderende vragen en eisen van klanten of leveranciers. Dergelijk agility kan er alleen maar komen als de organisatie in staat is om informatie snel te verspreiden en iedereen te betrekken. Peoplesphere en Microsoft brachten een taskforce samen om het onderwerp uit te klaren. Lezen
Wat betekent dat, management door waarden? Hoe identificeert en definieert u de waarden in uw organisatie? Is competentiemanagement nog nodig, en op welke manier? Wat zijn de links met Talent Management? Het is op die vragen dat we een antwoord zoeken tijdens deze interactieve workshop georganiseerd in samenwerking met de experts van Berenschot, met voorbeelden uit de praktijk en delen van ervaringen met de deelnemers. Lezen
Als mensen cruciaal zijn voor het succes van de onderneming, en dat horen en zeggen we toch zo vaak, dan is de manier waarop we met die mensen omgaan dat ook. Het niveau van HR-beleid is een sleutelfactor, net zoals het people management. Maar hoe leiden we mensen op om die cruciale rollen te spelen binnen onze onderneming? Hoe zorgen we ervoor dat (HR-)managers de toekomst aankunnen? Lezen
Wie alle dagen druk in de weer is om te doen wat nodig is, neemt vaak niet de tijd om het hoofd eens op te richten en rond te kijken. Nochtans loont het om af en toe op de tippen van onze tenen te staan en over het muurtje te kijken. Deze maand doen we net dat. Wat uit andere disciplines kan HR inspireren om de dingen anders en beter aan te pakken? Welke ideeën die in andere domeinen gemeengoed zijn, kunnen verfrissing brengen in HR? Lezen
Wat betekent dat, management door waarden? Hoe identificeert en definieert u de waarden in uw organisatie? Is competentiemanagement nog nodig, en op welke manier? Wat zijn de links met Talent Management? Het is op die vragen dat we een antwoord zoeken tijdens deze interactieve workshop georganiseerd in samenwerking met de experts van Berenschot, met voorbeelden uit de praktijk en delen van ervaringen met de deelnemers. Lezen
We horen het wel eens, een HR-verantwoordelijke die sakkert op de regelgeving waar hij zich aan moet houden. Hoe zit het met de regels waaraan HR-mensen zich moeten houden? Zijn er inderdaad te veel, zijn ze inderdaad te ingewikkeld? En wat kunnen we dan wel nog doen binnen het kader dat wordt gecreëerd door wetgever en sociale partners? En is HR niet zelf ook verantwoordelijk voor minstens een deel van de complexiteit? We zoeken het uit in dit uitgebreide dossier. Lezen
De relatie tussen werknemer en werkgever maakt deel uit van de essentie van HR-management. Bovendien heeft de sociale dialoog een wezenlijke invloed op loonkosten en productiviteit van de onderneming. Maar besteden we wel voldoende aandacht aan die dialoog? Investeren we er voldoende tijd en energie in, en doen we dat dan ook op de juiste manier? Lezen
Is het omdat de economische crisis ons allemaal met de neus op de feiten heeft gedrukt dat we ROI prominent op de agenda zetten? Misschien. Maar anderzijds is het ook een antwoord op een zeer terechte vraag naar de effecten van de inspanningen die bedrijven leveren op vlak van HR. In dit dossier gaan we dieper in op de ROI van HR, met speciale focus op evaluatie en ontwikkeling. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?