Nu de sociale verkiezingen van 2020 voor de deur staan, en er dus ook nieuwe overlegorganen geïnstalleerd zullen worden, leek het bij het VBO een goed moment om nog eens te wijzen op het belang van de principes die op interprofessioneel vlak werden overeengekomen en op de mogelijkheid om op bedrijfsniveau regels vast te leggen. Lezen
Gemiddelde anciënniteit van Belgische werknemer: 10 jaar en 10 maanden. Dat is 10 maanden langer dan 10 jaar geleden.
Belgen blijven hun werkgever langer trouw dan tien jaar geleden. Daar waar de gemiddelde anciënniteit in 2009 net 10 jaar bedroeg, ligt de gemiddelde anciënniteit vandaag op bijna 11 jaar, volgens onderzoek van Acerta. Van de werknemers die 5 jaar geleden al bij hun werkgever in dienst kwamen, zit goed de helft (54%) daar 5 jaar later nog. Uitschieter is de financiële sector: de gemiddelde anciënniteit ligt er op 21 jaar en 9 maanden of meer dan het dubbele van het nationaal gemiddelde. Lezen
HR trends voor 2020? Vierdagenweek en het belang van persoonlijk contact
De start van een nieuw decennium belooft ook op vlak van HR & Well-being interessant te worden. HR en Well-being specialist Attentia werpt alvast een blik op de toekomst en ziet deze 6 trends voor 2020. War for talent, employee experience, people analytics… en volledige werkweek op vier dagen staan op de agenda. Lezen
Groene bedrijfswagens: de fiscale slimste keuze sinds 1 januari 2020.
Sinds afgelopen 1 januari wordt er een nieuwe rekenmethode gehanteerd voor de fiscale aftrekbaarheid van auto- en brandstofkosten, waarbij de CO2-uitstoot een belangrijke rol speelt. De nieuwe rekenmethode heeft een significante impact op het totale kostenplaatje van bedrijfswagens. Maar de finale doorslag wordt vaak gegeven door de tank- en oplaadkosten. Lezen
Belgische CEO’s worden jong benoemd en zijn het hoogst opgeleid.
Sinds 2011 publiceert Heidrick & Struggles – een kantoor gespecialiseerd in Executive Search en Leadership Consulting – jaarlijks een studie die het profiel van CEO’s over de hele wereld analyseert op basis van criteria zoals leeftijd, academische achtergrond en carrièrepad. Het rapport van 2019, dat de naam ‘Route to the top’ kreeg, omvat voor het eerst ook België. Het profiel van de Bel20-CEO’s werd onder de loep genomen samen met 885 CEO’s uit 15 andere landen zoals Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. Ons land liet zich opmerken door de relatief jonge leeftijd van zijn CEO’s en sterke diversiteit. Lezen
“Bijkomende maatregelen zijn nodig om het invullen van de vacatures te versnellen”.
Afgelopen jaar zijn er in ons land maar liefst 40.000 jobs bijgekomen, waarvan 87% in de private sector. Dat laat minister Maggie De Block weten op basis van nieuwe cijfers van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.Volgens de laatste cijfers staan er 140.700 vacatures open in ons land. “Het invullen van de vacatures vertraagd. Om opnieuw een versnelling hoger te schakelen, zijn bijkomende maatregelen nodig”. Lezen
Diesel verliest terrein aan benzinewagens, niet aan e-wagens: amper 0,6% werknemers rijdt elektrisch.
Vandaag rijdt bijna 1 op de 5 bedrijfswagens op benzine. Op vijf jaar tijd heeft diesel zijn monopolie – 17% minder bedrijfswagens op diesel op 5 jaar tijd – op de markt van bedrijfsauto verloren. Opvallend: dat is nog steeds niet ten voordele van de elektrische wagen. Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens, zijn e-wagens nog altijd maar goed voor slechts 0,6% van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Lezen
Neurologische experten identificeren vijf veranderingen in ons brein die van invloed zijn op onze leerprocessen.
Technologische ontwikkelingen veranderen onze maatschappij razendsnel. Sommigen noemen het de vierde industriële revolutie, anderen het informatietijdperk. Maar het echt interessante is dat deze transformatie een verandering veroorzaakt in de manier waarop we werken, leren, denken en verbanden leggen. Is de neurologische revolutie dan geen betere term? Lezen