De sector van de sociale secretariaten is in volle beweging en heeft zijn handen vol met automatiseringen, de diversificatie van de dienstverlening, het leveren van oplossingen op maat van de individuele klant, de koppeling van verschillende systemen. Tegelijk staat de sector ook onder druk: de financiële crisis treft ook deze bedrijven en de concurrentie tussen de verschillende spelers maakt dat de prijzen onder druk komen te staan. Hoe komen we tot een ideale samenwerking? Stof tot nadenken… Lezen
Meer en meer veranderen hiërarchische piramides in netwerken, en worden kantoren ontmoetingsplaatsen waar medewerkers alleen nog komen om belangrijke besprekingen te houden. Globalisering wil zeggen dat bedrijven verspreid zitten over alle continenten, en dat zakenpartners met wie intensief wordt samengewerkt te ver zitten om regelmatig op bezoek te gaan. Lezen
We spreken vaak over trainingen, opleidingen en cursussen, en houden statistieken bij van wie hoeveel uur in het klaslokaal heeft doorgebracht. En na de opleiding vragen we aan de medewerker of de lesgever goed was, of het onderwerp interessant was en wat hij vond van het lesmateriaal. Maar vaak gaat het nog te weinig over de essentie: hebben we iets geleerd dat we kunnen toepassen in onze job, vandaag en in de toekomst? Lezen
Choosing a theme such as “We Love People” in 2013, isn’t it pure provocation ? Yes, it is ! But do we seriously consider that economic growth will happen in the future without a sound and positive People Management strategy? Lezen
Vanzelfsprekend houden we een aantal gegevens bij, maar wat doen we met die data? Halen we eruit wat erin zit? HR-gegevens moeten ons in staat stellen om onze eigen efficiëntie te meten en aan te tonen, maar ook of we adequaat antwoorden op vragen vanuit de onderneming, of we onze zelf opgelegde doelstellingen halen. Tot slot moet HR-data in combinatie met andere gegevens ook kunnen aantonen wat de impact is van HR op de de onderneming, en de strategie van de onderneming mee sturen. Lezen
De meeste bedrijven kennen wel hun leeftijdspiramide. Maar volstaat die om te anticiperen op de noden die gepaard gaan met de demografische schok? Welke methodologie is er van toepassing? En, bovenal, hoe interpreteren we de gegevens met het oog op een echte ‘workforce planning’ en een creatieve en innovatieve herschikking van de loopbanen om op die manier de uitdaging aan te gaan om werknemers langer actief, productief en gemotiveerd te houden?
Dat zijn de vragen waarop de participatieve workshop, georganiseerd samen met de experts van Berenschot, een antwoord wil formuleren, ondersteund door de praktijkervaring van ondernemingen en het delen van ervaringen onder de deelnemers. Lezen
Een weinig hoopgevende economische conjunctuur en voorlopig weinig hoopgevende tekenen van herstel: als het ooit het moment is geweest om een positief HR-beleid te voeren, is het nu wel. Vandaag is het tijd om de HR-medewerkers eens niet voor te stellen als de mensen die de brandjes komen blussen in geval van crisis maar als proactieve spelers die vooruit kunnen denken. Lezen
De meeste bedrijven kennen wel hun leeftijdspiramide. Maar volstaat die om te anticiperen op de noden die gepaard gaan met de demografische schok? Welke methodologie is er van toepassing? En, bovenal, hoe interpreteren we de gegevens met het oog op een echte ‘workforce planning’ en een creatieve en innovatieve herschikking van de loopbanen om op die manier de uitdaging aan te gaan om werknemers langer actief, productief en gemotiveerd te houden?
Dat zijn de vragen waarop de participatieve workshop, georganiseerd samen met de experts van Berenschot, een antwoord wil formuleren, ondersteund door de praktijkervaring van ondernemingen en het delen van ervaringen onder de deelnemers. Lezen
Naar schatting kende de activiteit van de uitzendsector, beschouwd als een goede barometer voor de arbeidsmarkt, in 2012 een daling van 7,5 tot 9%. De afgelopen twee jaar tekende de sector een groei op, waardoor hij bijna het niveau van voor de crisis bereikte. Welke situatie gaat achter dit cijfermateriaal schuil? Welke belangrijke tendensen kenmerken de ontwikkeling van de uitzendsector? Vult hij de bedrijfsbehoeften in? Vanuit het oogpunt van de gebruiker trok Peoplesphere op onderzoek uit. Lezen
Op donderdag 28 maart, tijdens de vierentwintigste HRM Night, wordt bekendgemaakt wie zich ‘HR Manager van het Jaar’ mag noemen. Diezelfde avond weten we ook wie met de titel van ‘HR Young Talent van het Jaar’ mag pronken. Peoplesphere wijdt deze maand het dossier aan de genomineerden en hun dossier. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?