Ook al is rekruteren al jaar en dag een HR-taak, vandaag wordt het pas écht belangrijk, lijkt het wel. Bedrijven kunnen er niet langer op rekenen dat als ze hun hengel uitgooien, er meteen een aantal vette vissen zullen aanhangen. Neen, rekruteren is vandaag hard werken, investeren in een werkgeversmerk en strategische keuzes maken. Er zijn meer dan ooit mogelijkheden om te communiceren met potentiële kandidaten, waardoor de het juiste kanaal kiezen des te belangrijker is geworden. Lezen
Een vooruitziend beheer van het personeelsbestand, gericht op het opvangen van de demografische schok, moet ook rekening houden met de verschillende generaties. Het is duidelijk dat er veel clichés zijn over dit onderwerp en daardoor vervaagt de echte uitdaging: de samenwerking optimaal laten verlopen om te komen tot een betere performantie van de organisatie.
Hoe kan u de vier generaties op de werkvloer best laten samenwerken? Welke HR-aanpakken kunnen we ontwikkelen, in het bijzonder toegespitst op de non-profitsector? Lezen
We hebben lang en grondig gediscussieerd over ‘HR at the table’, en ondertussen is in vele – maar zeker nog niet alle – organisaties het belang van human resources erkend, en werd de HR-manager een HR-directeur of zelfs een Chief Human Resources Officer. De discussie die vandaag – voorzichtig, maar steeds luider – wordt gevoerd, is of HR geen plaats verdient in de raad van bestuur van een onderneming. Moeten bestuurders niet ook oog hebben voor het human capital van de onderneming? Lezen
Choosing a theme such as “We Love People” in 2013, isn’t it pure provocation ? Yes, it is ! But do we seriously consider that economic growth will happen in the future without a sound and positive People Management strategy? Lezen
Een vooruitziend beheer van het personeelsbestand, gericht op het opvangen van de demografische schok, moet ook rekening houden met de verschillende generaties. Het is duidelijk dat er veel clichés zijn over dit onderwerp en daardoor vervaagt de echte uitdaging: de samenwerking optimaal laten verlopen om te komen tot een betere performantie van de organisatie.
Hoe kan u de vier generaties op de werkvloer best laten samenwerken? Welke HR-aanpakken kunnen we ontwikkelen, in het bijzonder toegespitst op de non-profitsector? Lezen
De sector van de sociale secretariaten is in volle beweging en heeft zijn handen vol met automatiseringen, de diversificatie van de dienstverlening, het leveren van oplossingen op maat van de individuele klant, de koppeling van verschillende systemen. Tegelijk staat de sector ook onder druk: de financiële crisis treft ook deze bedrijven en de concurrentie tussen de verschillende spelers maakt dat de prijzen onder druk komen te staan. Hoe komen we tot een ideale samenwerking? Stof tot nadenken… Lezen
Meer en meer veranderen hiërarchische piramides in netwerken, en worden kantoren ontmoetingsplaatsen waar medewerkers alleen nog komen om belangrijke besprekingen te houden. Globalisering wil zeggen dat bedrijven verspreid zitten over alle continenten, en dat zakenpartners met wie intensief wordt samengewerkt te ver zitten om regelmatig op bezoek te gaan. Lezen
We spreken vaak over trainingen, opleidingen en cursussen, en houden statistieken bij van wie hoeveel uur in het klaslokaal heeft doorgebracht. En na de opleiding vragen we aan de medewerker of de lesgever goed was, of het onderwerp interessant was en wat hij vond van het lesmateriaal. Maar vaak gaat het nog te weinig over de essentie: hebben we iets geleerd dat we kunnen toepassen in onze job, vandaag en in de toekomst? Lezen
Choosing a theme such as “We Love People” in 2013, isn’t it pure provocation ? Yes, it is ! But do we seriously consider that economic growth will happen in the future without a sound and positive People Management strategy? Lezen
Vanzelfsprekend houden we een aantal gegevens bij, maar wat doen we met die data? Halen we eruit wat erin zit? HR-gegevens moeten ons in staat stellen om onze eigen efficiëntie te meten en aan te tonen, maar ook of we adequaat antwoorden op vragen vanuit de onderneming, of we onze zelf opgelegde doelstellingen halen. Tot slot moet HR-data in combinatie met andere gegevens ook kunnen aantonen wat de impact is van HR op de de onderneming, en de strategie van de onderneming mee sturen. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?