Een weinig hoopgevende economische conjunctuur en voorlopig weinig hoopgevende tekenen van herstel: als het ooit het moment is geweest om een positief HR-beleid te voeren, is het nu wel. Vandaag is het tijd om de HR-medewerkers eens niet voor te stellen als de mensen die de brandjes komen blussen in geval van crisis maar als proactieve spelers die vooruit kunnen denken. Lezen
De meeste bedrijven kennen wel hun leeftijdspiramide. Maar volstaat die om te anticiperen op de noden die gepaard gaan met de demografische schok? Welke methodologie is er van toepassing? En, bovenal, hoe interpreteren we de gegevens met het oog op een echte ‘workforce planning’ en een creatieve en innovatieve herschikking van de loopbanen om op die manier de uitdaging aan te gaan om werknemers langer actief, productief en gemotiveerd te houden?
Dat zijn de vragen waarop de participatieve workshop, georganiseerd samen met de experts van Berenschot, een antwoord wil formuleren, ondersteund door de praktijkervaring van ondernemingen en het delen van ervaringen onder de deelnemers. Lezen
Naar schatting kende de activiteit van de uitzendsector, beschouwd als een goede barometer voor de arbeidsmarkt, in 2012 een daling van 7,5 tot 9%. De afgelopen twee jaar tekende de sector een groei op, waardoor hij bijna het niveau van voor de crisis bereikte. Welke situatie gaat achter dit cijfermateriaal schuil? Welke belangrijke tendensen kenmerken de ontwikkeling van de uitzendsector? Vult hij de bedrijfsbehoeften in? Vanuit het oogpunt van de gebruiker trok Peoplesphere op onderzoek uit. Lezen
Op donderdag 28 maart, tijdens de vierentwintigste HRM Night, wordt bekendgemaakt wie zich ‘HR Manager van het Jaar’ mag noemen. Diezelfde avond weten we ook wie met de titel van ‘HR Young Talent van het Jaar’ mag pronken. Peoplesphere wijdt deze maand het dossier aan de genomineerden en hun dossier. Lezen
Een beter beheer van de verschillende generaties, werknemers die met pensioen gaan, en langere loopbanen. Ook de non-profit zal niet ontsnappen aan de massale uitstroom van de babyboomers. Bovenop de netelige kwestie van de opvolging – en de kennisoverdracht die daarbij hoort – komt bovendien de verplichting om langer te werken. En dus om andere rollen te voorzien voor de 55-plussers en de samenwerking tussen verschillende generaties op de werkvloer succesvol te maken. Lezen
Iedereen is het erover eens dat mensen op gelijke manier behandeld moeten worden, maar niemand wil de portefeuille opentrekken. Met zijn twee zinnetjes, uitgesproken op 7 juli 2011, heeft de waarnemend voorzitter van het Grondwettelijk Hof een steentje in de poel gegooid. In dit dossier bekijken we de rimpelingen op het water, en gaan we na of de concentrische cirkels geen vervaarlijke draaikolken worden… Op 8 juli juichen we samen. “De arbeiders en bedienden zijn dood! Leve de werknemer!” Lezen
Een beter beheer van de verschillende generaties, werknemers die met pensioen gaan, en langere loopbanen. Ook de non-profit zal niet ontsnappen aan de massale uitstroom van de babyboomers. Bovenop de netelige kwestie van de opvolging – en de kennisoverdracht die daarbij hoort – komt bovendien de verplichting om langer te werken. En dus om andere rollen te voorzien voor de 55-plussers en de samenwerking tussen verschillende generaties op de werkvloer succesvol te maken. Lezen
In een non-profit omgeving worden organisaties geconfronteerd met de uitdaging om de juiste mensen te vinden én te binden.. waarbij ze beschikken over een aantal troeven, maar ook een aantal handicaps. Duidelijke en betrouwbare indicatoren over de talenten die ze voor ogen hebben en weten wat er echt leeft bij (potentiële) werknemers moet hen toelaten om snel(ler) en gepast(er) te handelen. Lezen
Over waarden en cultuur wordt veel gezegd en geschreven, maar zeer vaak blijft het vaag en onduidelijk. Maar als dit dossier al één ding duidelijk maakt, dan is het dat cultuur en waarden de essentie uitmaken van de identiteit van een organisatie. Een dossier over het onmeetbare meten, over cultuurverandering, over culturen die duidelijk en consequent zijn, en meer zijn dan kadertjes aan de muur en woorden in een brochure. Lezen
In een non-profit omgeving worden organisaties geconfronteerd met de uitdaging om de juiste mensen te vinden én te binden.. waarbij ze beschikken over een aantal troeven, maar ook een aantal handicaps. Duidelijke en betrouwbare indicatoren over de talenten die ze voor ogen hebben en weten wat er echt leeft bij (potentiële) werknemers moet hen toelaten om snel(ler) en gepast(er) te handelen. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?