In de maand juni 2015 nam het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid af met -3,01% t.o.v. de vorige maand (op basis van voor seizoens- en kalenderinvloeden gecorrigeerde cijfers). Deze achteruitgang is toe te schrijven aan een negatieve evolutie in beide segmenten: het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid nam af met -3,03% in het arbeiderssegment, en in het bediendesegment met -2,98%. Lezen
Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie (EU), heeft zijn eerste rapport over de levenskwaliteit in de 28 lidstaten gepubliceerd. Een van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan de algehele levenstevredenheid is de job. België scoort zeer hoog in deze categorie, alsook voor wat betreft de tevredenheid van tijdelijke werknemers en zelfs in de categorie over de reistijd voor woon-werkverkeer. Lezen
De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) heeft als eerste federale overheidsdienst een ‘Investors in People’-label gekregen. Dit internationaal gereputeerde human ressourceslabel is een officiële erkenning van de Rijksdienst als aantrekkelijke werkgever. Lezen
2015 is al half voorbij… tijd om even stil te staan! Misschien heeft u tijdens de laatste zes maand niet altijd de tijd gehad om uw Peoplesphere volledig te lezen, of misschien had u het te druk om alles te onthouden. Geen probleem! Nu is het vakantie… een ideaal moment dus om onze dossiers van het voorbije halfjaar te herbekijken, zodat we de key learnings niet vergeten. Lezen
De Vlaamse regering trekt meer dan ooit de kaart van talent en competenties. Vlaams minister van Werk Philippe Muyters kreeg vrijdag groen licht om het EAD-beleid en ervaringsfonds te hervormen en op die manier de werkzaamheidsgraad van elk talent te verhogen. De nieuwe aanpak is een krachtig samenspel van 3 sporen: begeleiding op maat voor werkzoekenden, ondersteuning van organisaties bij de ontwikkeling van een competentiegericht HR-beleid en vooroordelen wegwerken. Lezen
In de nieuwe ‘KPMG CEO Outlook’-studie van KPMG International zeggen bedrijfsleiders wereldwijd dat ze vertrouwen hebben voor de komende drie jaar, zowel in de economie in het algemeen als in het groeipotentieel van hun eigen bedrijf. CEO’s blijven hun organisaties verder transformeren en focussen steeds meer op de relevantie van hun producten, de loyaliteit van hun klanten en het bijblijven met nieuwe technologieën. Lezen
In juni 2015 werden 16.325 vacatures rechtstreeks gemeld aan VDAB in het Normaal Economisch Circuit zonder Uitzendopdrachten (NECzU, exclusief vacatures van de sector arbeidsbemiddeling en selectiekantoren). Dat is 20,4% meer dan in juni 2014. Juni 2015 is daarmee de sterkst groeiende juni-maand van de voorbije vijf jaren. Lezen
Bijna dubbel zoveel werkgevers (24%) als vorig jaar vindt moeilijk de juiste mensen voor hun vacatures. En intussen wijzigt de lijst met knelpuntberoepen nagenoeg niet. Met alle negatieve gevolgen van dien voor de productiviteit, innovatiekracht en loonkosten van het bedrijf. En toch maken diezelfde werkgevers zich minder zorgen over de gevolgen van het talenttekort. ‘Amper’ 38% is van mening dat de service naar de klanten daalt zonder de juiste mensen aan boord. Lezen
Er blijft volgens hen te veel onduidelijkheid over de aangepaste beschikbaarheid. Ook het voorstel over actieve beschikbaarheid voor onvrijwillig deeltijdse werknemers met een IGU-uitkering is voor ACV, ABVV en ACLVB onaanvaardbaar. ACV, ABVV en ACLVB stellen dat ze betreuren dat de werkgevers zich niet wilden aansluiten bij dit advies en zo de facto het akkoord over beschikbaarheid dat ze eerder afsloten straal negeren. Lezen
De Vlaamse Regering keurde vandaag het ontwerpdecreet doelgroepenbeleid van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters principieel goed. Het vernieuwde en vereenvoudigde doelgroepenbeleid concentreert zich op jongeren, 55-plussers en mensen met een arbeidshandicap. Het ontwerp wordt nu naar de verschillende adviesraden gestuurd. Lezen
Peoplesphere n°111
Een bedrijf slaapt nooit. Maar rust het soms?
24 op 24, 7 dagen op zeven. Onze hyper-verbonden bedrijven leven in die realiteit. De economie speelt op globaal niveau en wacht op niemand. Ook klanten willen buiten openingsuren contact kunnen opnemen. Hoe kunnen bedrijven hier op een positieve manier mee omgaan?