1 op 10 van de Belgische werknemers ervaart zijn competenties op de werkvloer als overbodig: niet alle werknemers vinden dat hun capaciteiten op de werkvloer in lijn liggen met de ontwikkelingen van het bedrijf. Bijgevolg voelen ze bepaalde competenties aan als onnodig. Vooral werknemers met hoge anciënniteit en routinetaken blijken te kampen met deze gevoelens. Lezen
Lancering van SHAREJOBS om tijdelijk werklozen aan het werk te houden.
De coronacrisis heeft de arbeidsmarkt stevig door elkaar geschud. De impact hiervan op de bedrijfswereld is pijnlijk voelbaar: sommige bedrijven komen handen te kort, terwijl andere niet anders kunnen dan hun medewerkers op (tijdelijke) werkloosheid te zetten. SHAREJOBS, een initiatief van Accent, komt met een oplossing: in plaats van hun medewerkers tijdelijk werkloos te maken, kunnen bedrijven met een te veel aan medewerkers deze (tijdelijk en/of deeltijds) uitlenen aan bedrijven met tekorten. Lezen
Sociale partners willen sterk relancebeleid met focus op opleiding en heroriëntering.
De Vlaamse sociale partners in de SERV staan klaar om het relancebeleid mee uit te tekenen. Snel, veilig, inclusief en toekomstgericht zijn de sleutelbegrippen. De maatregelen moeten het economisch en sociaal weefsel niet alleen veilig stellen. Ze moeten de crisis ook benutten om de uitdagingen van de post-coronawereld aan te pakken. Lezen
Impact van telewerk op werknemers : stress, productiviteit en verbondenheid met familie en vrienden.

Terwijl het land geleidelijk uit de lockdown door Covid-19 stapt, voerde Orange Belgium een onderzoek en analyseerde de netwerkcijfers om een antwoord te vinden op de vraag hoe wij Belgen omgingen met het gegeven dat we in ons kot moesten blijven. Wat blijkt? We ervaren minder stress tijdens het telewerken, we voelen ons meer verbonden met onze familie en we volgen het nieuws nog meer op de voet. 54% van de consumenten communiceert meer met vrienden en familie sinds het begin van de lockdown. Lezen
Helft van de professionals kijkt er naar uit om terug normaal aan de slag te gaan en verwacht meer flexibiliteit van werkgever.
Nu in België de lockdown-maatregelen verder worden teruggeschroefd, kijken steeds meer professionals er naar uit om terug normaal aan de slag te gaan. Hoewel telewerk de norm blijft, zijn er toch elke week meer werknemers die hun normale werkritme opnemen. Rekruteringsexpert Hays deed een wereldwijde rondvraag om te bekijken wat de grootste zorgen zijn bij mensen die terug aan de slag gaan, en of ze ook veranderingen verwachten. Lezen
Corona-ontslagen: Contact houden verdubbelt mogelijkheden op terugkeer.
Meer dan een kwart van de ontslagen werknemers (27 %) is bereid om terug te keren naar zijn/haar vorige werkgever. Bij wie een goed contact met zijn ex-werkgever onderhield, stijgt dat percentage zelfs tot meer dan de helft (54,6 %). Deze cijfers tonen aan hoe belangrijk het is om een goede ‘offboarding’ op poten te zetten, zeker nu mogelijks veel bedrijven de komende maanden moeilijk een aantal ‘corona-ontslagen’ zullen kunnen vermijden. Lezen
Eerste exemplaar van virtuele receptionist wordt vandaag bij Tiense bedrijf Carconnex geïnstalleerd.

Het Leuvense technologiebedrijf Bringme ontwikkelde de afgelopen weken met steun van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen Vlaio een heuse ‘coronaspeurder’. Die automatiseert de ontvangst van bezoekers in bedrijven, informeert over de preventiemaatregelen, meet koorts en doet een virtuele gezondheidscheck. Het Tiense bedrijf Carconnex krijgt primeur van virtuele coronaspeurder en beschermt bezoekers vanaf nu met deze receptionist. Lezen
Jongeren worden extra hard getroffen door de pandemie: meer dan één op zes heeft geen werk meer door COVID-19.
Meer dan één op zes jongeren is gestopt met werken sinds het begin van de coronapandemie, zegt de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO). Jongeren die tewerkgesteld blijven, zien hun werkuren dalen met 23 procent. De belangrijke en snelle stijging van de jeugdwerkloosheid sinds februari treft jonge vrouwen meer dan jonge mannen, blijkt uit de publicatie COVID-19 en de wereld van werk (4e editie). Lezen
Rode Kruis en Randstad bundelen krachten om zorg- en verpleegkundigen te ontlasten.
Bijna 6300 vrijwilligers van Rode Kruis-Vlaanderen en Randstad Group hebben in april en mei de zorgsector ondersteund tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis. Het Rode Kruis zorgde voor de nodige mensen, vrijwilligers van hr-dienstverlener Randstad koppelden de mensen met de juiste vaardigheden aan 130 woonzorgcentra waar de nood het hoogst was. Zo konden de verpleeg- en zorgkundigen zich blijven concentreren op de zorg voor hun bewoners. Lezen
Twee jaar na de introductie van GDPR kunnen onze bedrijven de in de wet voorgeschreven procedures testen.
IT-dienstenleverancier CTG heeft in België een stresstest rond GDPR ontwikkeld. De nieuwe dienst moet ervoor zorgen dat GDPR-procedures bij bedrijven in Europa geen dode letter blijven. Aan de hand van levensechte simulaties testen privacy-experts of ondernemingen er in de praktijk in slagen een datalek of gegevensverzoek van a tot z aan te pakken volgens de in de wet voorgeschreven procedures en binnen de wettelijke deadlines. Lezen